Šéfka odborů: 70 procent zaměstnanců v maloobchodu má zkrácené úvazky

V českém maloobchodu pracuje na nedobrovolný zkrácený pracovní úvazek už skoro 70 procent řadových zaměstnanců, ještě před dvěma lety to bylo 40 procent. Tvrdí to předsedkyně Odborového svazu pracovníků obchodu (OSPO) Renáta Burianová s odvoláním na průzkum mezi zaměstnanci. Obchodní řetězce tak podle ní využívají současné situace na trhu práce, kdy nezaměstnanost dosahuje rekordních hodnot.

Tento článek je více než rok starý Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Pokladna

Pokladna | Foto: Tomáš Adamec

Průměrná měsíční mzda pokladních a dalších řadových zaměstnanců v obchodních řetězcích podle Renáty Burianové zaostává za celostátním průměrem zhruba o 10 000 korun.

"Mzdy jsou velmi nízké, hovoří se o takzvaných pracujících chudých. Průměrná mzda dosahuje 14 500 korun, ale to je na plný úvazek. Problém, který řešíme, je otázka zkrácených úvazků. Sedmdesát procent lidí v maloobchodu již pracuje na nedobrovolné zkrácené úvazky," uvádí Burianová.

Přehrát

00:00 / 00:00

Šéfka OSPO Renáta Burianová a prezident Svazu obchodu a cestovního ruchu Zdeněk Juračka byli hosty večerního pořadu Stalo se dnes

„Když si vezmete, že je to na zkrácený úvazek, je to žena s malými dětmi, vezměte si například, že by to byla samoživitelka - tak se za výši mzdy na ten krácený úvazek není schopná uživit,“ říká předsedkyně odborů.

Pro letošní rok se podle ní podařilo vyjednat s řetězci nárůst mezd v průměru od 1,5 do tří procent. Situace na trhu práce v regionech také podle Burianové vede k práci za pokladnou čím dál víc lidí s vysokoškolským titulem.

Spar odchází z Česka, 50 obchodů prodá za více než 5 miliard Aholdu

Číst článek

Podle prezidenta Svazu obchodu a cestovního ruchu Zdeňka Juračky jsou velmi nízké mzdy v maloobchodě realitou, která v Česku je.

„Vezměte si, že ziskovost maloobchodu při té konkurenci, která je v České republice, je asi 1 až 1,5 procenta z obratu. Největší položky nákladů jsou právě mzdy a energie. A ta soutěž na trhu, tak by se udržely nějaké relativně nízké, konkurenční ceny, tlačí náklady dolů a tlačí dolů i mzdy.“

„Já si to plně uvědomuju, setkávám se už hodně moc roků se zaměstnanci našich prodejen, mají můj obdiv a rád bych jim pomohl, ale v této ekonomické situaci je to velmi a velmi obtížné,“ přiznal ve vysílání Radiožurnálu šéf Svazu obchodu a cestovního ruchu.

ČTK, Marika Táborská Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Nejčtenější

Nejnovější články

Aktuální témata

Doporučujeme