Obyvatelům Dobřejovic na Českobudějovicku se nelíbí varianta pro výstavbu železničního náspu
Ani velká opatrnost při nákupu pozemku pro stavbu domu nemusí znamenat výhru. Přesvědčili se o tom lidé, kteří před několika lety koupili parcely v Dobřejovicích na Českobudějovicku. Teprve krátce po kolaudaci nových domů se dozvěděli, že jen půl kilometru za vsí vyroste obrovský železniční násep rychlostního koridoru pro vlaky z Českých Budějovic do Prahy.
„V roce 2007 jsme parcelu kupovali s vědomím, že trasa koridoru povede vlastně v lese,“ říká jeden z majitelů nových domů v Dobřejovicích Daniel Čoček.
Jeho soused Jan Liška začal stavět už v roce 2004: „V té době se probíralo pouze to, že proběhne modernizace stávající tratě, která se měla částečně narovnávat. V jednom místě měla směřovat do tunelu v lese, ale měla kopírovat stávající trasu.“
Mezi Nemanicemi a Ševětínem jsou v plánech dva tunely. Pouze v dobřejovickém údolí povede trať po povrchu a místy po náspu vysokém až šestnáct metrů. Až na samém okraji údolí se nachází přejezd, který místní slyší, ale od obce je daleko a všichni jsou na něj zvyklí.
„Navrhovaný koridor se posouvá velmi blízko k obci, kde bude hluková zátěž mnohem vyšší. Negativní vliv to bude mít i na krajinu,“ má jasno Daniel Roček.
Údolí je v současné době přetnuto terénní vlnou, po níž vede silnice, nyní ale hrozí, že násep ho přetne napříč ještě jednou uprostřed.
„Násep by se v nejbližším místě měl přibližovat až na 400 metrů od obytné zástavby. Variantu, kterou nyní zpracovali, je úplně jiná než původní čtyři varianty, jež byly probírány ještě předtím, než začaly projektovat,“ prozrazuje Jan Liška.
Největší stavební ruch v rámci celé republiky je právě na Čtvrtém železničním koridoru, který spojí České Budějovice s Prahou. Tunely z Nemanic do Dobřejovic a dále do Ševětína mají být poslední stavbou.
„Úsek Nemanice – Ševětín je zatím řešený relativně komfortně na výslednou rychlost 160 kilometrů v hodině, nyní uvažujeme o nákladech a o ekonomické efektivnosti. Nicméně v programovacím období, které potrvá do roku 2020, by měl být Čtvrtý koridor dokončen,“ říká náměstek generálního ředitele Ředitelství železniční dopravní cesty pro modernizaci dráhy Mojmír Nejezchléb.
Trať by mohly odhlučnit stromy
Názory místních, kteří neprotestují proti železnici jako takové, ale proti vybrané variantě, zatím nepadají na úrodnou půdu. Z pohledu celé stavby se přitom jedná jen o malou změnu.
„S každou desítkou metru, se kterou by se přiblížili k lesu, by o několik metrů násep klesl. Je rozdíl, jestli má násep šestnáct, dvanáct nebo osm metrů. Při osmimetrovém náspu se dají vysadit stromy, které by trať odhlučnily a zároveň jí skryly,“ tvrdí Jan Liška.
Územní řízení pro úsek Nemanice - Ševětín je přerušené. „Z části to vázne i na koordinaci s ŘSD kolem okruhu do Českých Budějovic,“ dodává Nejezchléb z Ředitelství železniční dopravní cesty.
Ražba prvního tunelu z Nemanic do Dobřejovic musí začít zároveň se stavbou takzvané Severní spojky. Obě stavby totiž počítají s využitím evropských dotací.