Brněnští tramvajáci si stěžují na špatně zaparkovaná auta, která jim brání v jízdě
Tramvaje v Brně stále častěji nemohou projet kvůli vozidlům odstaveným přímo na kolejích nebo zaparkovaným u krajnice. Jejich řidiči si často neuvědomují, kolik prostoru tramvaj skutečně potřebuje. Překážející auta prý brněnská městská policie odtahuje hned několikrát týdně.
„Oni si myslí, že jenom odskočí na pět minut, jenomže u nás pět minut je dlouhá doba, my odjedeme už kolik zastávek. A když on si zmizí, tam my nejsme schopní dohnat jízdní řád. Pak na nás hrozí lidi na dalších zastávkách, že jedeme špatně,“ potvrzuje Jiří Singer.
S tramvají po Brně najezdil už nespočet kilometrů. Aut parkujících tak, že zpomalí, či dokonce zastaví hromadnou dopravu, podle něj stále přibývá. Problémy připouští i městská policie.
Redaktor Ivan Holas si nechal od brněnského tramvajáka ukázat problémová místa
„Vozidla, která blokují prostředky hromadné dopravy, odstavujeme několikrát za týden. Je to například Pekařská ulice, zúžení u nově postaveného ostrůvku, dále třeba Lidická nebo Veveří, kde hodně zastavuje zásobování nebo někdo, kdo má cedulku zásobování, tam ráno zastaví a vozidlo tam nechá na blikačkách třeba celé dopoledne, to je samozřejmě věc, která se nedá akceptovat,“ přibližuje mluvčí brněnských strážníků Jakub Ghanem.
Podle Singera si totiž mnozí řidiči neuvědomí, že tramvaj musí mít prostor nejen mezi kolejnicemi, obvykle na šířku vnějšího panelu.
„Dukelská třeba, tam parkují tím stylem, že on postaví na chodník náklaďák. Nám do profilu zavazí, tím pádem nejsme schopni projet a musíme počkat, až to odtáhne nebo to nějak upraví tak, abychom projeli. Projíždíme Dukelskou někdy doslova a do písmene na milimetry,“ stěžuje si zkušený tramvaják.
Omluvy i nadávky
Pokud tramvaj či autobus skutečně nemůže projet, volá řidič dispečink a ten zase městskou policii. Zablokování dopravy na delší dobu dostane hříšník k úhradě. Reakce při střetu se strážníky bývají různé.
„Někteří řidiči jsou opravdu velmi suverénní, a i pokud třeba zásobují nějaký malý obchůdek s drobným zbožím, tak klidně odstaví vozidlo na koleje a nevadí jim, že tím zastaví tramvaj, která převáží lidi do práce,“ vysvětluje Ghanem.
„Někteří jsou slušní, omlouvají se, stydí se a někteří vám ukážou onen klasický prstík a ještě vás pošlou někam,“ dodává Jiří Singer s tím, že agresivnější řidiči spíš převažují.
Nejhorší bývají podle něj popeláři, kteří si ze zvonění tramvaje obvykle nic nedělají a pokračují dál svým obvyklým tempem. Nezřídka ale paradoxně zablokuje koleje právě vůz odtahující špatně parkující auta.