Nové schéma MHD v Praze zatěžkávací zkoušku zvládlo, říká ROPID
Pražská MHD dnes prošla zatěžkávací zkouškou. V ostrém provozu při prvním školním dni totiž vyzkoušela zcela nové schéma hromadné dopravy. Přestože mnohým lidem změna dost zkomplikovala cestu do práce, velké problémy se neobjevily. Společnost ROPID, tedy Regionální organizátor pražské integrované dopravy, je s dosavadním průběhem přeměny MHD spokojena.
„Jsme nad očekávání spokojeni, protože tak hladký průběh ranní špičky jsme ani my nečekali. V podstatě nebyla komplikace, co se týče provozu, nějakého zpožďování nebo kolon, ale nebyla komplikace ani s cestujícími,“ řekl mluvčí ROPIDu Filip Drápal.
O změnách v MHD mluvili v poledních Ozvěnách dne redaktor Petr Sehnoutka, mluvčí ROPIDu Filip Drápal a Vratislav Filler z Auto*Matu
Mnozí lidé byli přesto na zastávkách zmatení. Hlavně starší cestující. Ti mladší si totiž většinou našli všechny změny dopředu na internetu, takže na ně velké překvapení nikde nečekalo. I tak byli někteří nespokojeni zejména s tím, že jim cesta do práce trvá až dvakrát déle než dosud nebo že návazný spoj ujel či měl zpoždění.
Sdružení Auto*Mat se navíc obává, že revoluční změna v MHD vžene ještě více lidí do aut. „Bojíme se toho, že v některých případech budou změny dost nefunkční, když se dějí takové věci, jako že jsou lidé vyhnání z autobusu na Strahově, ten převlékne číslo a vzápětí si do něj zas na další zastávce musejí vlézt, přitom předtím tam jezdila stejná linka. Takovéhle nefunkčnosti můžou dost lidí opravdu od jízdy veřejnou dopravou odradit,“ řekl Vratislav Filler z Auto*Matu.
ROPID udělá anketu mezi cestujícími
ROPID přitom slibuje, že bude nově zavedený systém bedlivě sledovat a vyhodnocovat. Informace budou získávat od řidičů, od cestujících, ale i z dispečinku.
„Zhruba 14 dní až 3 týdny bude trvat, než si systém skutečně sedne, než si lidé zvyknou na nové trasy. Potom můžeme začít vyhodnocovat, jestli máme někde problémy. Bude-li například potřeba posunout časové pole některých spojů, aby lépe navazovaly, tak to můžeme udělat poměrně rychle,“ upřesnil Drápal.
Úspěšnost bude ROPID řešit až s delším časovým odstupem. „V říjnu nebo v listopadu budeme provádět rozsáhlý anketní průzkum mezi cestujícími. Budeme se jich ptát, jak si na nový systém zvykli, jestli jsou s ním spokojeni,“ řekl mluvčí ROPIDu.
Spokojenost cestujících bude ale v celkovém vyhodnocení jen jedním z klíčových faktorů. Druhým bude reálný provoz. „To znamená, jestli pravidelnost linek a dodržování jízdního řádu funguje, jestli nemáme zbytečné problémy na některých uzlech,“ uzavřel Drápal.