Okolí pražského Masarykova nádraží se má změnit. Podle návrhu architektky Hadidové

Obchodní centrum u pražského Masarykova nádraží, připravované investiční skupinou Penta, má vzniknout podle návrhu architektonického studia nedávno zemřelé slavné britské architektky iráckého původu Zahy Hadidové. V celkem osmi budovách za minimálně 6,5 miliardy korun má vzniknout na 100 tisíc čtverečních metrů kancelářských ploch, obchodů a dalších prostor.

Tento článek je více než rok starý Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Vizualizace návrhu revitalizace a výstavby v okolí pražského Masarykova nádraží v Praze

Vizualizace návrhu revitalizace a výstavby v okolí pražského Masarykova nádraží v Praze | Zdroj: ČTK

Ústředním centrem nově pojaté oblasti na rozhraní Prahy 1, 3 a 8 má být hlavní budova mezi nádražím a ulicí Na Florenci. Její fasáda má připomínat koleje, které symbolicky skončí přechodem v jakousi zlatou věž. Stavba tak má odkazovat na podobu kolejiště Masarykova nádraží.

Šířka vzniklé ulice má pak být zhruba stejná, jako je výška okolních budov. To je rozložení hmoty, které prý podle psychologů působí na lidskou psychiku nejlépe.

Podle historika architektury Zdeňka Lukeše je návrh zajímavý, ale území trochu zatěžuje velkými hmotami. Vše je prý v jednom duchu a zbytečně veliké a mohutné. Chybí větší architektonická pestrost.

Přehrát

00:00 / 00:00

O připravovaném obchodním centru u pražského Masarykova nádraží mluvil historik architektury Zdeněk Lukeš

„Třeba v ulici Na Florenci bych raději viděl víc domů různých architektů, které nějakým způsobem reflektují to, co se děje na protější straně ulice,“ říká Lukeš.

Pro první etapu Penta vykoupila pozemky od Českých drah letos v lednu za 235 milionů korun. Celkem společnost potřebuje 22 tisíc čtverečních metrů plochy. Vedle Českých drah, které už předběžně s odprodejem souhlasily, patří část pozemků ČSAD Praha Holding. S tou nyní Penta o odprodeji vyjednává.

Projekt výstavby u Masarykova nádraží je starší než deset let. V roce 2004 podepsaly České dráhy dohodu, na jejímž základě měla Penta na území předkupní právo.

Dohoda rovněž stanovovala výpočet konečné ceny, drahám stanovovala 7200 korun za čtvereční metr budoucích kancelářských a jiných ploch. Od té doby se dopravce snažil opakovaně vyjednat vyšší cenu, nakonec ale kývl na dohodu upravující alespoň dřívější termín výplaty peněz.

ČTK, ČRo Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Nejčtenější

Nejnovější články

Aktuální témata

Doporučujeme