Pražské Letiště Václava Havla opět otevře nově zrekonstruovanou dráhu
Pražské Letiště Václava Havla v pondělí otevře zrekonstruovanou dráhu pro startující i přistávající letadla. Obnova dráhy, která sloužila už od 60. let minulého století, byla nezvykle rychlá. Před spuštěním ještě musela projít mnoha testy.
„Testování trvalo téměř měsíc, a to z jednoduchého důvodu. Dráha musí být před uvedením do provozu dokonale bezpečná a musíme si být naprosto vším jisti. Jedním z testů, které se prováděly a které se provádějí naprosto standardně, je měření brzdících účinků,“ popisuje ředitel Řízení provozní bezpečnosti letiště Libor Kurzweil a pokračuje:
„To se měří proto, abychom si byli jisti, že letadla budou bezpečně brzdit v případě přistání nebo přerušeného vzletu. Existují tabulkové hodnoty, která dráha musí splňovat. My použijeme speciální vozidlo, kterým se brzdící účinek změří. Potom jej porovnáme s hodnotami, které potřebujeme na dráze mít.“
O otevření rekonstruované dráhy mluvil na Radiožurnálu Libor Kurzweil, ředitel Řízení kvality, safety a procesů Letiště Praha
Otestovat bylo třeba také navigace a radiokomunikace. „K tomu se používá takzvaný zálet neboli letové ověření, je to takové řekněme právo první noci na nové dráze, které má speciální letadlo Řízení letového provozu s vycvičenou posádkou,“ vysvětluje Kurzweil a doplňuje:
„Zkouší se, zda správně fungují radiokomunikační zařízení, která letadlo navádějí na přistání. V neposlední řadě se jedná o to, že posádka speciálního letadla se dívá, jak dráha vypadá ze vzduchu očima ostatních posádek. Tito testovací piloti dávají potom závěrečný palec na to, že dráha je bezpečná a mohou na ní přistávat další letadla s cestujícími.“
Dráha se pro ostrý provoz otevře zítra přesně v 18 hodin. „V ten okamžik se veškerý provoz převede na novou dráhu a tím se uleví obyvatelům hustě osídlených sídlišť Prahy 5 a 6, přes která se muselo celé letošní léto létat,“ uzavírá Libor Kurzweil.