Silničáři na Plzeňsku testují na jednom úseku různé směsi asfaltů, kvůli odolnosti
Do zajímavého výzkumného projektu se zapojil Plzeňský kraj. Na opravu silnice na severním Plzeňsku použil celkem čtyři různé druhy asfaltové směsi. Výzkumníci během několika let při plném provozu otestují, která z nich je nejodolnější.
Část devítikilometrové silnice mezi Kaznějovem a Mrtníkem prošla rekonstrukcí. Zhruba tříkilometrový úsek má čtyři různé povrchy.
„V každém úseku, který je dlouhý 700 metrů, je vloženo různé množství recyklátu. Poměr se speciální přísadou Storelastic je v každém jiný,“ říká Pavel Panuška, generální ředitel Správy a údržby silnic Plzeňského kraje.
Podle něj se v České republice ke zpětnému zpracování do silnic používá 20 procent recyklátu, zatímco v zahraničí je to až 60 až 70 procent. „Tady je použití až 70 procent,“ uvádí.
Tříkilometrový úsek na silnici mezi Kaznějovem a Mrtníkem má čtyři různé povrchy. Odborníci testují jejich odolnost. Více od Moniky Zettlové
Vybraný úsek je silně zatěžován nákladní dopravou, proto se technologie testuje právě tady. „Je to skoro 400 kamionů každým směrem,“ vysvětluje Martin Vít, technický ředitel Správy a údržby silnic Plzeňského kraje.
V průběhu pěti let se tu budou provádět pravidelní vývrty. „Partner tohoto projektu – ČVUT – bude tyto hodnoty vyhodnocovat a následně se bude zjišťovat, na jakém úseku při použití množství recyklátu dochází k jakýmsi odchylkám, případně jak se prodlužuje životnost,“ říká Vít.
Přínosem technologie má být prodloužení životnosti silnice a šetření životního prostředí. „Recyklát dáváte místo kameniva, tím pádem ušetříte v lomu, zdroje, přepravu. Je to budoucí úspora investic. Dochází i ke snížení hluku, protože se používá gumový granulát z pneumatik, až o deset procent v decibelech,“ vyzdvihuje klady Panuška.
Neobvyklá oprava části silnice mezi Kaznějovem a Mrtníkem přišla celkem na 24 milionů korun, z toho 17 milionů dal Státní fond dopravní infrastruktury a sedm milionů Plzeňský kraj.