Stanice metra Národní třída se na dva roky uzavře, vozíčkáři protestují
Jedna z nejvíce frekventovaných stanic pražského metra - Národní třída - se na dva roky uzavře. Bude se tam stavět obří administrativní a bytové centrum za čtyři miliardy korun. V budoucnu budou lidé vystupovat přímo do nové budovy s obchody, kavárnami a kancelářemi. Proti uzavření stanice metra ale protestují vozíčkáři. V této lokalitě totiž přišli o jeden z mála výtahů do podzemky.
Soupravy metra budou stanicí projíždět. Podle dopravního podniku se omezení dotkne víc než dvaceti tisíc cestujících.
„Vzhledem k tomu, že stanice Můstek je vzdálená procházkově od lokalizace stanice Národní třída 300 metrů, tak si myslím, že to není problém. Popřípadě mohou cestující od stanice Karlovo náměstí sjet tramvají do této oblasti,“ říká dopravní ředitel Ladislav Urbánek.
Proti uzavření stanice metra B Národní třída protestují vozíčkáři. Hostem Ranního interview Radiožurnálu byl Erik Čipera ze sdružení Asistence, které proti uzavření stanice protestuje.
Proti uzavření stanice metra B Národní třída ale protestují vozíčkáři. V této lokalitě totiž přišli o jeden z mála výtahů do podzemky. Nemá jej Karlovo náměstí, stejně jako Můstek, Staroměstská nebo Náměstí republiky.
„Nejbližší centrum je vlastně stanice Florenc a potom se dá vystoupit až na Smíchovském nádraží. To jsou dvě varianty. Ovšem musí být v provozu. Například včera byly obě mimo provoz, pak se to posouvá až na Vysočany a Nové Butovice, což už je úplně nepřijatelné,“ řekl v Ranním interview Radiožurnálu Erik Čipera ze sdružení Asistence, které proti uzavření stanice protestuje.
Dodal, že sdružení se původně domnívalo, že výtah bude přímo v novém administrativním centru. „Že developeři zaplatí ten výtah jako nějaké gesto k lokalitě, kterou budou využívat ke svým účelům. K tomu ale nedošlo a tenkrát primátor Bém rozhodl, že se postaví výtah na druhé straně. Takže ten už stojí, ale jen rok se mu dalo sloužit,“ dodal.
To, že výtah byl na Národní třídě pouze rok, vysvětluje mluvčí dopravního podniku Tereza Krásenká: „Už v roce 2009 byl naplánován a bylo naplánováno i to, že začne výstavba Copa centra. Navíc dopravní podnik dostal účelovou dotaci od hlavního města Prahy, která byla vázáná a musela se vyčerpat do konce roku. Že se Copa centrum staví až teď, o tři roky později, je způsobené tím, že tam byly nalezeny archeologické pozůstatky. Ale původní plán byl rok 2009.“
Podle Čipery je ale dvouleté uzavření stanice metra, která slouží veřejnosti, špatné. „Navíc, když je stanice bezbariérová a nedá se nikdo okolo vystoupit. Letos měl být otevřen Můstek. Kdyby byl otevřen, tak to není problém. Ovšem magistrát mezitím zpomalil své tempo bezbariérové přístupnosti a Můstek by měl být otevřen nejdříve v roce 2014,“ uvedl.
Problém podle Čipery nevyřeší ani bezbariérové tramvaje. „Jezdí jich tam asi 20 procent, ale vedle Národní třídy je zastávka Lazarská, která má výstup přímo do vozovky a tam se na vozíku nedá vystoupit. Ale tramvaj je alternativa,“ dodal.
Multifunkční objekt Copa centrum by měl mít čtyři podzemní a sedm nebo osm nadzemních podlaží. V šesti propojených budovách se plánují byty, kanceláře, pasáže s obchody a podle dřívějších informací i parkoviště pro 250 aut. Objekt bude propojen s obchodním domem Tesco.