V řadě měst se ruší registry kol, které měly pomoci v případě krádeže. Nejsou dost efektivní
Strážníci v některých městech přestávají vést evidenci jízdních kol. Od registru, který měl majitelům kol pomoci v případě krádeže, už na jižní Moravě ustoupilo například Brno nebo Břeclav. Jednotlivé databáze totiž nejsou vzájemně propojeny – zloději tak stačí odvézt kolo do jiné obce a ani případná kontrola kradené kolo neodhalí. Problém by mohl vyřešit centrální registr, ovšem pokud by byl povinný, znamenal by pro občany další zátěž při evidenci.
Jen v Brně bylo letos za první pololetí odcizeno kolem 250 kol. Objasněnost těchto krádeží se tam pohybuje jen asi kolem 16 procent, vloni to bylo dokonce jen šest procent.
Hlavním problémem je podle policistů právě absence centrálního registru. „Centrální evidence by mohla být přínosná v případě, že by byla v podstatě povinná, respektive že by byl zaevidovaný každý cyklista se svým kolem, nicméně tohoto zřejmě docílit jednoduše nepůjde, tím pádem to trošku ztrácí efekt,“ poznamenala mluvčí jihomoravského krajského ředitelství Policie ČR Andrea Straková.
S povinným registrem kol ministerstvo dopravy na podnět policie skutečně počítalo, předčasně uniklý záměr však na jaře vyvolal takový odpor veřejnosti, že jej nakonec zkritizoval i bývalý premiér Nečas.
Například předseda občanského sdružení Brno na kole Martin Špaček však samotnou myšlenku celostátní databáze vidí jako dobrý nápad.
„Já myslím, že by měla být dobrovolná, ale když si vezmeme, že ta lepší kola se dneska nedají pořídit pod 30 tisíc a jsou samozřejmě i kola za 200 až 250 tisíc, tak pokud si jako automobilista koupím ojeté auto a jsem v nějakém registru, tak si myslím, že by si ti ta kola zasloužila taky,“ uvedl Špaček.