Čtrnáctidenní ticho ve formuli 1. Fanoušci během letní pauzy řeší především přestupové spekulace
Motoristický sport a ticho. To jsou dvě věci, které rozhodně nejdou dohromady. Na dva týdny v roce ale i vrcholná kategorie motorsportu, tedy formule 1, povinně utichá. Už devátý den den v kuse by teď byl na okruzích i v továrnách věhlasných stájí slyšet spadnout špendlík. O letní pauze půlící boj o titul mistra světa promluvil závodník a expert Radiožurnálu Jakub Knoll.
„Letní pauza a s ní spojená kompletní čtrnáctidenní odstávka je určitě skvělá příležitost pro týmy, aby si odpočinuly, což se týká prakticky všech členů týmu,“ říká o prvních dvou srpnových týdnech motoristický expert Radiožurnálu Jakub Knoll.
Motoristický expert Radiožurnálu Jakub Knoll promluvil o letní pauze formule 1
Letní přestávka je dána pravidly. Na čtrnáct dnů se mají zavřít továrny a přerušit veškerá práce na závodních vozech – od designu přes vývoj až po výrobu a testování. Zakázané je dokonce i plánování schůzek. Pokračovat mohou pouze základní činnosti nutné pro udržení týmů v chodu.
V dravém světě formule 1 je běžné hledat způsoby, jak si ohnout regule ve svůj prospěch. Zaměstnanci ale z povahy sportu často nemají volno ani na Vánoce. I proto si Knoll myslí, že se pravidlo o letní přestávce neporušuje.
„Týmy vedle toho čelí také rozpočtovým limitům, takže stejně nemají neomezený vývoj a nemají ani šanci nějakým způsobem přestávku zkracovat nebo se něco snažit obcházet. Dokonce se hovoří i o tom, že by podobná čtrnáctidenní pauza byla i v období Vánoc, takže týmy tuto pauzu spíše kvitují,“ říká.
Období ticha letos vychází mezi Velkou cenou Belgie na konci července a Grand Prix Nizozemska, naplánovanou na poslední srpnový víkend.
Období dohadů
Fanoušky v mezidobí baví alespoň takzvaná silly season, tedy období spekulací o přestupech a jednání o smlouvách. To letos začalo už dva závody před pauzou, když v týmu Alpha Tauri nečekaně skončil Nizozemec Nyck De Vries a do seriálu se vrátil Daniel Ricciardo.
„Musíte být vždy připravený, nikdy nevíte, co se může stát,“ řekl po návratu mezi elitu populární Australan, který se poslední roky trápil ve vozu McLarenu.
Tuto větu si po jeho příchodu může opakovat třeba Mexičan Sergio Pérez, který v Red Bullu výrazně zaostává za suverénním Nizozemcem Maxem Versteppenem. Knoll se však nedomnívá, že by jeho pozice, byť v silně konkurenčním prostředí Red Bullu, byla v ohrožení.
„Má platnou smlouvu, zatím drží druhou pozici šampionátu, což je asi tak maximum, co po něm může Red Bull chtít. Navíc přináší do týmu určité peníze pomocí svých sponzorů. Má esa v rukávu a myslím si, že má relativně velkou šanci že bude u Red Bullu závodit i v příštím roce,“ říká český automobilový závodník.
A tak mohou dychtiví fandové zatím žít alespoň z dohadů o nové smlouvě v Mercedesu pro Lewise Hamiltona nebo údajné prodloužení kontraktu Charlese Leclerca ve Ferrari. Jasněji o všem může být už v pátek 25. srpna, kdy piloti vyjedou k prvním tréninkovým jízdám v Nizozemském Zandvoortu.