Křeče v rukou a nečitelné poznámky. Studenti si stěžují na zákaz notebooků ve školách
Americké univerzity zaznamenaly nový trend: profesoři nutí studenty, aby nechali laptopy na kolejích a z přednášek si pořizovali rukopisné poznámky. Píše o tom list Wall Street Journal v článku nazvaném Byl bych dobrým studentem, kdybych po sobě přečetl vlastní poznámky. Studenti si podle listu stěžují na křeče v rukou, na lámavost tužek a přiznávají, že po sobě nedokáží svůj škrabopis rozluštit.
Jedním z pedagogů, který nepopulární nařízení vydal, je Kevin DeYoung. Muže, jenž přednáší na Reformovaném teologickém semináři v Severní Karolíně, napadlo, že když už vyučuje o starověkých rukopisech, mohli by se posluchači pokusit o podobné „rukopisné“ úsilí.
„Dobře vím, že existuje mnoho důvodů, abych notebooky povolil. Ale já to neudělám,“ vzkázal DeYoung na svém blogu, kde oznámil své překvapivé rozhodnutí.
Podle Wall Street Journalu jde v mnohém ohledu o generační problém. Přednášející pozorují z katedry studenty, kteří na počítači píší jako blesk, ale zoufají, pokud jim nechá na vybranou mezi tužkou a propiskou. Protesty se momentálně ozývají napříč Spojenými státy.
„Moje ruka na mě křičí, že už nemůže,“ přiznal dvaadvacetiletý Chris Seeley, student ekonomie a francouzštiny na Kalifornské univerzitě v Berkeley. Hodinovou přednášku ještě jakžtakž zapsat zvládne, ale devadesátiminutový výklad či dvouhodinový seminář jsou nad jeho síly.
Navíc se musí hned po návratu z přednášky pustit do luštění poznámek, dokud je schopen pamatovat si, o čem byla řeč. Druhý den mu prý už zkratky nebudou nic říkat.
Mechanické přepisování
Jistý student univerzity v Connecticutu dokonce americkému deníku tvrdil, že se pokusí získat potvrzení o tom, že je invalida, aby si mohl na přednášky ze sociologie přeci jen vzít laptop. „Bylo mi během psaní tak zle, že jsem málem opravdu přišel se smyšlenou historkou o tělesném postižení,“ přiznal.
Se zákazem přišli profesoři, podle nichž studenti přepisují přednášky příliš mechanicky a často se vůbec neobtěžují uvažovat nad obsahem.
Z různých výzkumů vyplynulo, že při psaní do notebooku si studující zapamatují méně, než když si dělají poznámky rukou. Většina pedagogů také žáky podezřívá, že na počítači během hodiny chatují s přáteli, brouzdají po Facebooku či nakupují na Amazonu.
„Přednáška zcela jistě není schopna konkurovat tak zábavným činnostem, jako jsou e-maily s přáteli či sledování twitteru a facebooku. Jistě, studenti si budou nesmyslně čmárat na papír, psát dopisy a nedávat pozor i bez laptopů. Ale aspoň nebudou mít na dosah obrazovku s tisícem lákadel,“ dodává v listu Wall Street Journal profesor DeYoung.