London Eye slaví 25 let, původně mělo stát u Temže dočasně. Středovou hřídel vyrobila plzeňská Škoda

Původně mělo na řece Temži stát jen dočasně. Nakonec se ale z něj stal jeden ze symbolů Londýna a největší zábavní atrakce v Evropě. V neděli je to přesně 25 let, co se na obřím vyhlídkovém kole zvaném Londýnské oko svezl první zákazník.

Londýn Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

London Eye

London Eye | Foto: Isabel Infantes | Zdroj: Reuters

„Málokdo asi ví, že celý projekt si vysnili dva mladí architekti doma v kuchyni. Sehnali peníze a sen realizovali,“ vypráví pro Radiožurnál Julia Barfieldová. 

Přehrát

00:00 / 00:00

Poslechněte si celou reportáž Jaromíra Marka

Jedním z oněch architektů byla právě ona a její pozdější manžel David Marks. Byl rok 1993, když Nadace pro architekturu a deník The Times vypsaly architektonickou soutěž s tématem, jak oslavit blížící se milénium. Barfieldová s Marksem měli jasno.

„Kolo jsme zvolili proto, že šlo o oslavu milénia. Byl to symbol času, symbol koloběhu života. Kruh nemá žádný začátek ani konec. V době, kdy jsme o něčem podobném přemýšleli, tedy v roce 1993, nebylo v Londýně jediné místo, odkud by se člověk mohl podívat na město z ptačí perspektivy. Jeden z motivů stavby byla i oslava Londýna,“ přibližuje. 

Muž s palestinskou vlajkou slezl z Big Benu po 16 hodinách. Policie ho zatkla

Číst článek

V architektonické soutěži sice neuspěli, ale vytrvali. Po mnoha letech úsilí se jim podařilo sehnat investora i dodavatele, kteří byli kolosální dílo schopni dokončit. Stačilo málo a londýnské oko by nikdy nevzniklo. Nakonec se vše podařilo a 135 metrů vysoká ocelová konstrukce se 32 skleněnými kapslemi se stala nedílnou součástí Londýna.

„Od roku 2000 jsme zaznamenali 85 milionů návštěvníků. Ve vrcholné sezoně je to 18 tisíc lidí za den, což je neuvěřitelné číslo. Víme, že naše gondoly byly svědky osmi tisíc žádostí o ruku,“ říká manažerka provozu vyhlídkového kola Kahera McDonaldová.

Londýnské oko má i jednu významnou českou stopu. Středovou osu, na které se obří kolo otáčí, vyrobila plzeňská Škoda.

Jaromír Marek Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Nejčtenější

Nejnovější články

Aktuální témata

Doporučujeme