‚Netušili jsme, že jsou až tak stará.‘ Vědci v JAR objevili termitiště, která jsou aktivní 34.000 let

Vědci v Jihoafrické republice byli ohromení, když zjistili, že stále obydlená termitiště v aridní oblasti země jsou stará více než 30 000 let. To znamená, že jde o nejstarší známá aktivní termitiště, informovala agentura AP.

Kapské město Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Termitiště

Termitiště jsou známým a proslulým rysem krajiny Namaqualandu. (ilustrační foto) | Zdroj: Profimedia

Vědci z univerzity v jihoafrickém městě Stellenbosch použili metodu radiouhlíkového datování a zjistili, že některá termitiště v blízkosti řeky Buffels v oblasti Namaqualand jsou odhadem stará 34 000 let.

„Věděli, jsme že jsou stará, ale ne až tak stará,“ řekla Michele Francisová, odbornice na půdní vědy z univerzity Stellenbosch, která studii vedla.

Amatérský mykolog našel vzácnou houbu. Dosud rostla jen v USA, nález je prvním v Evropě

Toto zjištění podle ní znamená, že tato termitiště existovala už v době, kdy se v jiných částech Země proháněli šavlozubí tygři a mamuti, a velké části Evropy a Asie byly pokryté ledem.

Vědci už objevili zkamenělá termitiště, jejichž stáří se odhaduje na miliony let. Nejstarší obydlená termitiště před touto studií byla známá z Brazílie - jejich stáří je podle vědců asi 4000 let. Tyto termití stavby jsou viditelné i z vesmíru.

Podle Francisové jsou termitiště v Namaqualandu termití verzí bytového komplexu a důkazy ukazují, že byla trvale obydlená termitími koloniemi.

Termitiště jsou známým a proslulým rysem krajiny Namaqualandu, ale nikdo netušil, jak jsou stará, dokud nebyly vzorky z nich odvezeny do Maďarska na datování radiouhlíkovou metodou. "Lidé netuší, že se tu zachovala výjimečná, pradávná krajina," řekla Francisová.

Některá z největších termitišť, která jsou místně známá jako „heuweltjies“, což v afrikánštině znamená „malé kopce“, měří napříč kolem 30 metrů a mohou sahat až do hloubky tří metrů pod zem.

ČTK Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít