České děti jsou na internetu ohrožené nevhodnými obsahy víc než jejich vrstevníci v Evropě, zjistil výzkum
České děti patří na internetu k těm ohroženějším. Vyplývá to z rozsáhlého výzkumu evropských dětí ve věku od 9 do 16 let. Studie s názvem EU Kids Online se zabývá jejich aktivitami na síti.
Evropští vědci se zaměřili na čtyři skupiny rizik, se kterými se děti můžou na internetu setkat: kyberšikanu, posílání zpráv se sexuálním obsahem, konfrontace se se sexuálními obsahy obecně a setkání s cizími lidmi.
V posledních dvou jmenovaných případech patří české děti v rámci Evropy k těm nejohroženějším.
„České děti jsou na jednom z prvních míst v Evropě z hlediska toho, že se často scházejí s lidmi z internetu, které předtím neznaly. V projektu byla zkoumána expozice explicitně sexuálním materiálům. České děti často uvádějí, že něco takového viděly, ale na druhou stranu poměrně málo uvádějí, že jim to nějakým způsobem uškodilo,“ vyhodnocuje statistiku vedoucí českého týmu výzkumníků z Masarykovy univerzity David Šmahel.
Rodiče však mají strach spíš z věcí, které se týkají zbytečného odhalování soukromí.
„Tak jak se občas stane, že někoho vykradou, když se na Facebooku dočtou, že je někdo na dovolené. Spíš z toho mám obavu, aby ve své naivitě něco nevyslepičila,“ říká Andrea Abrentová, matka třináctileté dcery.
Milan Bohunský svým dvěma dětem věří, od malička je totiž na rizika používání internetu upozorňuje.
„Já jsem trochu z oboru. Od malička byly děti masírovány a vědí, co to znamená,“ říká otec a dodává, že starší dcera na internetu hledá inspiraci pro tvorbu z korálků a mladší syn hraje hry.
Výzkum potvrzuje, že české děti tráví svůj čas na internetu převážně zábavou a hraním her. Pětina z nich hraje online hry více než tři hodiny denně na úkor jiných aktivit, které by je mohly více rozvíjet.
„Samozřejmě se můžou třeba v rámci hry učit angličtinu - jsou strategické hry, výukové hry na všechna možná témata, i matematické, logické a tak dále. Nerad bych hry hned zavrhoval,“ doporučuje výzkumník.
Nejdůležitější dovednost, kterou by se děti měly v prostředí internetu naučit, je podle Šmahela práce s informacemi. Přispět k tomu můžou rodiče, když budou s dětmi víc diskutovat o tom, jak vlastně jejich ratolesti tráví čas na internetu.