Rekonstrukce skončila. Vila Tugendhat se otevírá veřejnosti
Po dvouleté rekonstrukci se dnes prvním oficiálním návštěvníkům otevřou dveře jediné moderní památky UNESCO v České republice - brněnské vily Tugendhat. Stavbaři na zakázce za asi 165 milionů korun pracovali pod neustálým dohledem památkářů tak, aby zachovali co nejvíce z původních materiálů a použili i stejné technologie - celý postup byl navíc detailně zdokumentován.
Kvůli soudním sporům architektů začaly práce za minutu dvanáct - průsaky z poškozené kanalizace silně narušily statiku. Nejdramatičtější tak podle správkyně vily Ivety Černé byla rekonstrukce zahradní terasy:
„Podepřela se ocelová stropní konstrukce s vychýlenými sloupy a pod nimi se začala kopat složitá soustava základových studen. To už dělali horníci, protože se dostávali až do třetihorních jílů.“
Těsně před znovuotevřením po opravách byl ve vile Tugendhat s mikrofonem ČRo Ivan Holas
Mezinárodní odborná komise několikrát pozměnila plány, když se během rekonstrukce našly původní vrstvy a materiály. Také středová noha velkého kulatého stolu, kde se počítalo s replikou, vysvětluje stavbyvedoucí Michal Malásek:
„Zjistili jsme, že za války ji zřejmě někdo autogenem uřízl. Objevili jsme původní pouzdro nohy, a to jsme dnes repasovali a budeme vracet zpátky.“
Ve vile je už několik dní také mobiliář. Nábytku uvidí návštěvníci podstatně více než před rekonstrukcí. A i repliky jsou od originálu k nerozeznání, tvrdí ředitel Muzea města Brna Pavel Ciprian:
Vila patří do meziválečné funkcionalistické architektury a patří k základním dílům světové moderní architektury. Vilu vyprojektoval v roce 1928 významný německý architekt Ludwig Mies van der Rohe, který je považován za otce moderní architektury 20. století.
„Člověk má například v ložnici chlapců vedle sebe původní dýhu, která se dochovala, a na ni přímo navazuje šatní skříň- replika. A barva i kresba dýhy je k nerozeznání.“
Ciprián zároveň vyzdvihuje jedinečnost díla jako takového. „Je to zcela avantgardní řešení volně plynoucího prostoru, který má jednotlivé funkční zóny jen velmi jednoduše naznačeny pomocí příček,“ upřesnil Ciprian. O nic méně zajímavá je také samotná konstrukce domu.
„Jedná se o ocelový skelet, pomocí kterého bylo možno většinu nosných zdí – vnitřních a vnějších – zrušit a nahradit je okny. Radikalismus hlavní myšlenky je doveden do naprosté dokonalosti setřením rozdílů mezi interiérem a exteriérem,“ doplnil ředitel muzea.
Řada zájemců o prohlídku už využila internetové rezervace - kapacita je totiž s ohledem na mikroklima omezena na přibližně 150 lidí denně.