Učebnice v Braillově písmu v Olomouckém kraji nahradí digitalizované knihy
Nový editor pro práci s učebnicemi pomocí tzv. e-booku vymysleli v obecně prospěšné společnosti Brailcom. Pomáhat bude zatím dětem v Olomouckém kraji. Nahradit by měl postupně klasické učebnice v Braillově písmu.
Děti si mohou digitální učebnici celou přehrát. Mohou v ní listovat nebo si psát poznámky. Pro slabozraké je i možnost zvětšení písma. Nevidomí mohou pomocí takzvaného braillského řádku z elektronické knihy také číst.
„Není to jenom klávesnice, ale je to i výstup místo počítačového monitoru, kde vyjíždějí nahoru a dolu jehličky, takže tam můžu číst Braillovo písmo. Některé z těchto zařízení mají i klávesnici, takže na něm můžu i psát. Počítač z toho, co já napíšu bodovým písmem, dokáže vyrobit obyčejný černotisk nebo e-mail a někomu ho poslat,“ říká Hynek Hanke, jeden z autorů editoru, který pomůže učebnice digitálně zpracovávat.
Elektronické e-booky tak mohou nahradit učebnice v Braillově písmu, které jsou mnohem větší než ty běžné. Jedna tištěná kniha totiž pro nevidomého znamená okolo dvaceti svazků v bodovém písmu. Editor také umožňuje některé části knihy, například cvičení, vytisknout.
Z nové možnosti studia je nadšený ředitel olomoucké Základní školy profesora Vejdovského pro slabozraké děti Jiří Müller: „Pro děti je to určitě výborná věc, protože si mohou okamžitě písmo nazvětšovat, mohou si to převést na braillský řádek. Prostě mohou pracovat s učebnicí jako ostatní děti. Myslím si, že elektronizace učebnic je na postupu a budou ji používat děti zdravé a dvojnásob by ji měly používat děti postižené.“
Aby mohly děti e-booky ve výuce používat, potřebují k tomu počítač, tablet nebo chytrý telefon. Díky digitalizaci mohou děti používat moderní učebnice, a podle ředitele obecně prospěšné společnosti Brailcom Jana Buchala tak budou mít do budoucna i lepší předpoklady najít práci.
„Vzdělání je dle mého názoru jedinou reálnou cestou k integraci. Jinak to jsou plané řeči, lidi sedí doma, nic neumí, nemohou se nechat zaměstnat a jsou pouze státem ‚vydržováni‘. Sám jsem nevidomý a z mého pohledu je skutečným vyrovnáním se s hendikepem najít si vlastní cestu, moci nabídnout něco společnosti, podnikat nebo se nechat někde zaměstnat.“
S používáním e-booků chtějí v olomoucké škole pro zrakově postižené začít ještě v letošním školním roce.