Skrytá reklama na sociálních sítích? Politické strany využívají falešné účty i influencery, uvádí Antivirus

V pátek se otevřou volební místnosti. Řada lidí si přitom ještě není jistá, koho bude volit, a politické strany tak mají posledních pár dnů na to přesvědčit nerozhodnuté. Pomáhají si u toho zhusta marketingem na sociálních sítích, který není vždycky dobře rozpoznatelný. Na co si dát pozor?

Experiment Praha Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Sociální síť Facebook

Sociální síť Facebook | Zdroj: Fotobanka Pixabay | CC0 1.0,©

Že se politické strany propagují na sociálních sítích, je běžné, politická reklama má ale svá pravidla.

Přehrát

00:00 / 00:00

Skrytá politická reklama je proti pravidlům některých sociálních sítí. Ty na ni ale reagují pozdě, říkají redaktoři Antiviru

„Hlavně by měla být jasně označená, aby lidé na první pohled poznali, že jde o propagaci politické strany. A to i v případě, že ji nedělají politici samotní, ale třeba si zaplatí rozhovor s influencerem,“ zdůrazňuje Jan Cibulka. „Tato pravidla strany napříč politickým spektrem zhusta obcházejí zejména tím, že se ne ke každé propagaci otevřeně přiznají,“ dodává. 

To se děje zejména v souvislosti s influencery. „Zvenku to vypadá jako novinářská práce – moderátor se ptá a politik odpovídá. Jenže otázky jsou vybrané tak, aby byly politikovi co nejvíc po srsti,“ vysvětluje Kateřina Gruntová.

Falešné účty

„V jiných případech politický marketing probíhá přes účty, které vypadají, jako by patřily skutečným lidem, ale v reálu jde o falešné identity. Takové účty se mohou zapojovat do diskusí, kde podporují nějakou politickou stranu, nebo naopak haní nějakou jinou, případně sdílí třeba video nebo fotografie, dneska už často vytvořené umělou inteligencí,“ popisuje Cibulka.

Aby jejich příspěvky vidělo co nejvíc lidí, pomáhají si reklamou. „Takové příspěvky jsou označené jen nenápadným textem ‚sponzorováno‘ a je tedy snadné přehlédnout, že jde o zaplacený obsah,“ poznamenává redaktor. 

Skrytá politická reklama je proti pravidlům některých sociálních sítí. Ty na ni ale často reagují pozdě. „A když už ji zablokují, tak tvůrci začnou používat jiné falešné profily,“ doplňuje Gruntová.

Modrá fajfka? Věc minulosti

Falešné účty jsou zároveň hůře rozpoznatelné než v minulosti. K ověření sociálním sítím stačí zaplatit, případně zaslat fotografii dokladu.

23:53

Skončí v Evropě politická reklama na Facebooku? Zatím je to spíš vzkaz politikům, hodnotí Koubský

Číst článek

„Kontrola je automatická a ne příliš pečlivá. Vcelku běžně tedy fajfku mají účty, které jsou evidentně anonymní, nebo dokonce sdílejí nelegální obsah,“ říká Cibulka.

Na dodržování pravidel pro volební kampaně dohlíží Úřad pro dohled nad hospodařením politických stran, ten ale obvykle zasahuje až zpětně. Letos navíc kvůli riziku zapojení zahraničních aktérů spolupracuje s velkými sociálními sítěmi také Český telekomunikační úřad.

„Ani jeden z těchto mechanismů ale v době těsně před volbami nezabrání neférovému politickému marketingu na sociálních sítích. A toho strany i jejich podporovatelé můžou zkoušet využít,“ poznamenává Gruntová.

Nepříjemné otázky

Jak jsou na tom v tomto ohledu tradiční média? „I tam mohou udělat chybu, ale neplatí je konkrétní politické strany,“ zdůrazňuje redaktorka.

„Novináři a novinářky se politiků ptají i na věci, které jim nejsou příjemné. Informace navíc ověřují a jen tak nezveřejní něco, co našli na nějakém anonymním účtu na internetu. Teď těsně před volbami pořádají velké superdebaty, kde si povídají se zástupci jednotlivých stran.“

„Například Česká televize ji vysílala včera večer a Český rozhlas ji chystá na páteční poledne,“ připomíná Cibulka.

Jiří Chum, Kateřina Gruntová, Jan Cibulka, krt Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Nejčtenější

Nejnovější články

Aktuální témata

Doporučujeme