Špaček: Chtěl jsem, aby mě Zeman naučil šlukovat. Okamura by v rozhovoru se mnou shořel jako papír
Mladí lidé letos přišli k volbám víc než kdykoliv předtím. Politika se totiž odehrává na internetu, v prostředí, které je jim vlastní, tvrdí influencer Jan Špaček, který po čtyřech letech ukončil pořad Fabulace. Přibližoval v nich fungování stran a jejich lídry. „Kdyby byla invaze mimozemšťanů, konečně bychom si uvědomili, že táhneme za jeden provaz proti jednomu nepříteli. Teď je bohužel nepřítel každý druhý člověk,“ říká v Osobnosti Plus.
Špačka mrzí, že se mu nepovedlo za čtyři roky fungování Fabulací změnit české politické prostředí. „Proto jsem skončil se svým natáčením. Chtěl jsem politiku udělat přívětivější, ukázat, že jsme všichni lidi, a to se mi bohužel nepovedlo,“ přiznává.
Průpravou ministrů bude brzy počet zobrazení na sociálních sítích. Politika se odehrává tam, říká influencer a youtuber Jan Špaček
Situaci v rozdělené společnosti přirovnává k invazi mimozemšťanů: „Strategicky bychom si při ní uvědomili, že když člověk válčí s člověkem, je to trochu asi zbytečné,“ míní. „A že když probíhá invaze z Marsu, tak nevím, proč by země měla vést občanskou válku.“
Ačkoliv jemu samotnému se změna politiky nepovedla, všímá si, že k posunu přesto došlo. Z voličů se stávají spíš fanoušci. „Když Andrej Babiš mluví ke svým voličům, tak jim často říká fanoušci. Vypovídá to o mnohém, z politiků se stali moji kolegové influenceři,“ tvrdí.
„Když jsem do toho vstupoval před čtyřmi lety, tak jsem byl takový zvláštní člověk, kluk z internetu, a vedle mě byl šedesátiletý politik. Dnes jsou tam dva lidé, kteří dávají příspěvky na sociální sítě. Ten kontrast zmizel,“ pokračuje.
A připomíná, že ve svém vítězném povolebním projevu Babiš zdůraznil, jak se mu v posledních dnech dařilo na sociálních sítích.
Volby jako marketing
Politice podle Jana Špačka chybí přemýšlení za hranice politické kampaně, které lidé věnují nejvíc pozornosti. „Nicméně je to věc, se kterou nikdo nic nenadělá. I kdybych točil další dva roky, tak se nic nezmění,“ uznává. „Už ani nevnímáme, že existuje něco jiného než ty kampaně, než marketing. Vytratila se jakákoliv jiná složka.“
Kampaně politických stran se navíc z velké části odehrává na sociálních sítích, stojí tak na počtu zobrazení a lajků.
Skandály tu jsou součástí politické kultury. Ztratili jsme ideály, říká expertka na marketing Hejlová
Číst článek
„Když jsem letos na jaře navštívil meeting hnutí ANO, tak se mě Karel Havlíček hned ptal, kolik mám zobrazení. Poměřovali jsme se. Měl jsem víc než on,“ říká a připouští: „Z hlavních politiků této strany je ale na sítích asi nejméně extravagantní, tak v tom musí ještě zabrat.“
V Česku je podle něj maximálně deset zajímavých politiků a s osmi z nich už mluvil. „Uniká mi Tomio Okamura. To se dalo čekat. Můžu říct otevřeně, už je to jedno, že on by v interview se mnou vůbec neobstál. Protože to je věc, na kterou se nedá připravit. Shořel by jako papír,“ je přesvědčený Špaček.
„Ten druhý je Miloš Zeman, ke kterému jsem se snažil dostat. Měl jsem plán, že bych mu koupil karton cigaret a že bych ho poprosil, aby mě naučil kouřit. Já to moc neumím, nikdo mě to nenaučil a v mé generaci už to tak neletí, takže by mi ukázal, jak se šlukuje. Že bychom si třeba na půl hodiny sedli do kanceláře, myslím, že by to byla zajímavá atmosféra,“ dodává.
Infantilizace mladých
Špaček soudí, že politici mladým lidem nepředkládají dostatečně solidní nabídky. „Ale stačilo by mi, kdyby k nám nemluvili jako k dětem. I malým dětem vadí, když k nim mluvíte jako k dětem,“ poukazuje.
„Ocenili bychom, kdyby k nám politici mluvili trochu více jako k dospělým a nedělali z nás hlupáky, kteří jenom skočí po nějakém zábavném povyražení, co oni vytvoří. Pokud se chci zasmát, tak si většinou pustím něco jiného než profil politika. Ve vší úctě, zas tak dobří nejsou,“ vysvětluje.
Ujišťuje, že do politiky vstoupit nehodlá. „Mám velký problém zastupovat sám sebe, natož tisíce voličů. Jsem občas tak hrozně nezodpovědný člověk, že si nedokážu představit mít zodpovědnost za další tisíce lidí,“ dodává.
Proč je podle Jana Špačka „neskutečně důležitou osobností pro pochopení dnešní doby“ bývalý prezident Václav Klaus? Poslechněte si celý rozhovor.
