Jak snížit emise? Automobilky bojují o každý gram oxidu uhličitého, pomáhají si i designem
Evropská komise navrhla přelomový klimatický balíček. Podle něj by byl od roku 2035 prakticky vyloučen prodej nových aut se spalovacími motory. Už teď automobilky bojují u svých modelů o každý ušetřený gram oxidu uhličitého. Kromě využívání hybridních nebo elektrických pohonů se snaží emise snížit i designem.
Martin Hrdlička šéfuje vývoji motorů a podvozků v mladoboleslavské Škodě. Ukazuje, jak se dá jednoduše sundat jedna z aerodynamických plastových poklic, která překrývá celé hliníkové kolo. Říká se jim inzerty.
Jak snížit emise? Automobilky bojují o každý gram oxidu uhličitého, pomáhají si i designem
„Poklice je paradoxně náročnější na čas než samotné hliníkové kolo. Je třeba ji taky s kolem spárovat,“ popisuje.
Lidé mohou poklice sundávat a přidělávat, kdykoli se jim zachce. „Změní se nejen design, ale i aerodynamika. Těmito inzerty dokážeme vůz od vozu ušetřit až gram oxidu uhličitého, v extrémních případech až dva gramy. Je to poměrně hodně, v přepočtu na spotřebu jde o 0,04 litru.“
Aerodynamická kamera
Zakrytí kol ke snížení emisí i spotřeby auta využívají i jiné automobilky. Třeba BMW vyvinulo kola přímo s aerodynamickým designem. U elektromobilů prodlužují dojezd až o 10 kilometrů.
A jaké další triky mohou designéři u aut ke snížení odporu vzduchu, a tedy emisí využít? „Jde například o ploché hladké podlahy pro lepší proudění. Je-li vůz vybaven aktivním podvozkem, tak se ve vyšších rychlostech sníží, aby se snížil odpor vzduchu a aerodynamika,“ popisuje Jiří Rozkošný z automobilky Audi.
Konec aut se spalovacím motorem? Evropská komise chce od roku 2035 umožnit prodej jen vozů bez emisí
Číst článek
Odpor vzduchu jde snížit i odmontováním zpětných zrcátek. Konstruktéři místo nich přidělávají na auta kamery. „Na předních dveřích je rameno, které je zhruba pětkrát menší než klasické zpětné zrcátko, a navíc je aerodynamicky vytvarováno. Na jeho konci je zpětná kamera, která promítá obraz na displej v předních dveřích řidiče a spolujezdce.“
Uzavření čelní masky
Hospodařit se vzduchem se dá i v přední části auta. Například u elektromobilů designéři uzavírají čelní masku, takzvaný gril, který normálně slouží pro přístup vzduchu ke spalovacímu motoru. Podobná finta jde ale použít také u aut na benzin nebo naftu, kde je chlazení vzduchem důležité.
„Gril se může automaticky uzavírat. V horní části grilu bývá pasivní uzavření a ve spodní části těsně nad vozovkou, kde je největší tlak před automobilem, dáváme takzvané chladicí žaluzie,“ popisuje Martin Hrdlička z mladoboleslavské Škodovky. Auto pak samo dokáže vyhodnotit, zda je lepší žaluzie otevřít a využít k chlazení proudění vzduchu, nebo zachovat lepší aerodynamiku auta a spustit raději ventilátory.