Kritici postupu Bruselu tvrdí, že když budou muset automobilky pokuty platit, nebudou mít peníze na investice do rozvoje nových elektroaut. Se zrušením sankcí v příštím roce nemá problém ani Německo.
Je důležité si uvědomit, že Zelená dohoda je velký soubor předpisů, které nejsou jen v oblasti klimatu, ale třeba i v oblasti snížení znečištění, ochrany přírody a řady dalších věcí, říká Dusík.
„Současné plány budou muset být zásadně přehodnoceny,“ říká v pořadu Dvacet minut Radiožurnálu Martin Jahn, člen představenstva Škoda Auto a prezident českého Sdružení automobilového průmyslu.
ak pozitivní výsledky, jako ve zprávě o hospodaření mladoboleslavské Škody, slyší dnes člověk jen výjimečně. Bohužel to patří mezi zprávy, které říkají něco jiného, než se na první pohled zdá.
Mnozí nově zvolení europoslanci včetně těch českých v kampani slibovali revizi Zelené dohody pro Evropu. Diskutovat o nákladech a efektivně je možné, ale ne dost na zpochybnění snížení emisí
„Řada českých europoslanců totiž skončí ve frakcích, které budou mít minoritní až nulový vliv,“ odhaduje Kateřina Šafaříková. V minulosti přitom čeští zástupci dokázali fungování Unie ovlivňovat.
„Když volby dopadnou dobře, mohli bychom pro to většinu najít,“ řekl Vondra o odvolání zákazu spalovacích motorů. Dostálová s politickým soupeřem souhlasila.
Zákaz by mohl platit až od roku 2035, místo současně plánovaného 2030. Britský premiér Rishi Sunak a jeho vláda tvrdí, že chtějí dosáhnout uhlíkové neutrality „lepším a vyváženějším způsobem“.
Průměrná cena nabízených ojetých elektromobilů na českém trhu je proti stejně starým vozům se spalovacím motorem více než dvojnásobná a dosahuje 999 000 korun.
„Samozřejmě počítáme s tím, že v roce 2035 plně přejdeme na elektrické vozy. Jak rychle však bude změna probíhat, ještě uvidíme,“ říká člen představenstva Škody Auto.
Automobilový koncern Volkswagen nejspíš čekají velké změny. Zatímco většina továren přejde na elektromobily, značka Škoda se má údajně až do poslední chvíle zaměřovat na auta se spalovacími motory.
Souhlasu unijních ministrů s dlouho diskutovanými pravidly předcházela dohoda Německa s Evropskou komisí, která zajišťuje možnost dále využívat spalovací motory poháněné výhradně syntetickými palivy.
Evropa se poslední dny soustředila na to, jak prodloužit život autům se spalovacími motory. Přitom chce omezit vypouštění skleníkových plynů do atmosféry na polovinu do roku 2030.
„Zavedení normy Euro 7 je nutné,“ uvádí výkonný ředitel Asociace pro elektomobilitu České republiky Lukáš Hataš. Člen představenstva Škody Auto Martin Jahn kritizuje především její znění.
„Modernější spalovací motory mají významně menší dopad na životní prostředí než staré. Směřujeme k tomu, aby norma pomáhala jak automobilovému průmyslu, tak životnímu prostředí,“ řekl ministr dopravy.
Německý ministr Volker Wissing na twitter napsal, že po roce 2035 bude dál možné nově registrovat vozy se spalovacími motory, pokud budou tankovat uhlíkově neutrální paliva.
Němečtí Svobodní demokraté se vyjádřili proti zákonu o zákazu spalovacích motorů, který má platit od roku 2035. Podle nich by to mohlo ublížit německému průmyslu.
„Unie má už některé sankce předpřipravené. Měly by se týkat hlavně lidí spojených s ruským režimem, jde o další sankční seznam na zákaz vycestovat,“ popisuje Zdechovský.
V případě přijetí emisní normy Euro 7 Škoda Auto také zavře jenu výrobní halu. V pořadu Otázky Václava Moravce to řekl člen představenstva Škoda Auto pro prodej a marketing Martin Jahn.
Propagátor elektromobility Jan Staněk si myslí, že e-paliva jsou drahá a rozhodně ne bezemisní. Předseda Unie nezávislých petrolejářů Ivan Indráček ale trvdí, že mají naopak spoustu výhod.
Automobilce Škoda Auto klesl loni provozní zisk o 42 procent. Můžou za to výpadky čipů, ale i válka na Ukrajině a s ní spojený odchod z ruského trhu. Čím chtějí kompenzovat prodeje?
Evropské automobilky by se mohly řídit přísnějšími emisními normami. Návrh normy Euro 7 posuzuje Europarlament. Několik států, mezi kterými je i Česko, je ale proti. Požadují změny.
Proč naše vláda odmítá navrhovanou podobu nové emisní normy Euro 7, kterou v době předsednictví prosazovala? A je budoucnost osobní dopravy v elektromobilitě? Vladimír Kroc se ptal Ondřeje Kovaříka.
„Předpokládáme, že do roku 2030 bychom z emisních povolenek celkem mohli získat něco v rozmezí 700 až 1000 miliard,“ říká Pavel Zámyslický ředitel odboru na ministerstvu životního prostředí.
„Kouzlo syntetických paliv je v tom, že motor si toho ani nevšimne, takže tam je záměna naprosto stoprocentní. Tato paliva se mohou používat jako libovolná náhrada těch fosilních,“ říká expert.