Nemáme v divadle MeToo, my máme hnutí WhyNotMe, říká Tomáš Töpfer

Herec, režisér, ředitel Divadla na Vinohradech a bývalý senátor Tomáš Töpfer se dnes místo politiky plně soustředí na práci v divadle. „Nerozlišuji herectví na divadelní a televizní. Herectví je buď dobré, nebo špatné,“ říká sváteční host Osobnosti Plus.

Praha Tento článek je více než rok starý Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Přehrát

00:00 / 00:00

Hostem Osobnosti Plus je Tomáš Töpfer

Rozhodně nejsem narcis a nerad se na sebe dívám v televizi. Člověk se zná jen z ánfasu. A najednou vidí i svůj profil a říká si: Takovouto mám bradu? Takto gestikuluji?“ říká sebekriticky principál jednoho z městských divadel v Praze.

Nemohu zlobit

Töpfer navazuje svým ředitelováním v Divadle na Vinohradech. Funkci převzal v roce 2012 po Jindřichu Gregorinovi. I jako šéf si ale jednou do roka odskočí znovu na jeviště. Tomu pak adresuje lehký povzdech.

Tomáš Töpfer

Herec, režisér, podnikatel, scenárista, vysokoškolský divadelní pedagog, divadelní ředitel a bývalý politik. Po studiu herectví na brněnské konzervatoři přešel na pražskou DAMU, kterou absolvoval v roce 1972. Jako herec začínal hrát v Divadle Petra Bezruče v Ostravě. V roce 1995 společně s Eliškou Balzerovou založil Nadaci Fidlovačka, která se zasloužila o obnovu zchátralého Hudebního divadla v Nuslích – Divadla Na Fidlovačce, v němž po otevření (1998) působil nejen jako jeho ředitel, ale i jako herec a režisér. V květnu 2012 odešel do Divadla na Vinohradech a od 1. září 2012 zde působí jako jeho ředitel. Společně s bratrem provozuje restauraci U Kalicha v Praze 2.

Nemohu po lidech chtít to, co bych sám neuměl, nebo v tom nebyl zodpovědný. Nemohu zlobit.“ Své zlobení dokumentuje slovy, jimiž připouští problematickou pracovní morálku v Divadle na Vinohradech v komunistické éře:

Jako herec, když se nám nechtělo zkoušet a když nebyla dobrá nálada, začal jsem vyprávět anekdoty, nebo jsem řekl, že mám narozeniny. Pan režisér Dudek souhlasil, abych přinesl šampaňské a polovinu zkoušky jsme propovídali. Když jsem za měsíc řekl, že mám zase narozeniny, tak už mu to bylo divné,“ usmívá se.

Své divadlo se snaží řídit svědomitě a poctivě. Slevy nevedou. Divadlo není supermarket, divák není spotřebitel, proto jsem u nás zakázal slevy.

Jabloňový efekt

Herec měl dříve zahradu s dvaačtyřiceti jabloněmi, kde se učil sadařství. Naučil se také, proč se vlastně ovocné stromy prořezávají a vysvětluje, co si z toho vzal pro svou hlavní profesi a tím také, co znamená „jabloňový efekt.“

Když začněte jabloni řezat větve, dostane informaci, že jí jde o život. A proto jde do květu, aby zanechala potomstvo. Podobně když se třeba blíží v divadle premiéra a mám pocit ohrožení, že mně jde o život, tak mám tendenci osahávat mladé kolegyně. Což není vůbec nic špatného, to je ten pud sebezáchovy. Jabloňový efekt. My nemáme v divadle MeToo, my máme hnutí WhyNotMe,“ uzavírá Töpfer.

Poslechněte si celý rozhovor Barbory Tachecí s jejím svátečním hostem v pořadu Osobnost Plus. Tomáš Töpfer prozradí, v jakých současných rolích ho nyní můžete vidět, nebo co má v plánu.

Barbora Tachecí, kte Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Nejčtenější

Nejnovější články

Aktuální témata

Doporučujeme