Asociace krajů bude řešit s ministrem financování regionální železnice
Asociace krajů navrhuje financovat regionální železniční dopravu penězi ze spotřební daně, jejíž snížení chce prosadit. S tímto návrhem jdou její zástupci na dnešní jednání s ministrem dopravy Pavlem Dobešem (Věci veřejné).
Asociace krajů stále požaduje, aby vláda respektovala memorandum, které regionům zaručovalo 2,6 miliardy korun ročně po dobu deseti let.
Stínový šéf resortu za ČSSD a hejtman Plzeňského kraje Milan Chovanec ve vysílání Radiožurnálu potvrdil, že pokud kabinet dohodu nedodrží, obrátí se asociace na soud.
Na jednání s ministrem dopravy Pavlem Dobeše kraje přicházejí s tím, že by stát měl snížit spotřební daň u maziv a paliv a peníze pak využít na financování regionální železniční dopravy.
„Toto snížení by paradoxně mělo přinést zhruba pět miliard korun a chceme, aby pan ministr Dobeš zvážil, jestli z těchto pěti miliard, které by měly přibýt do rozpočtu ministerstva dopravy, pokud návrh projde, sanovat regionální dopravu. Je to poslanecká iniciativa a bude předložena na listopadové schůzi sněmovny,“ vysvětlil Chovanec podstatu návrhu.
Memorandum, které s Asociací krajů uzavřel kabinet Jana Fischera, označil před časem za neplatné ministr financí Miroslav Kalousek (TOP 09) s tím, že stát není povinen regionální železniční dopravu platit. Z původně slíbených peněz chce v rámci škrtů ročně ukrojit 600 milionů.
Přinese chybějící peníze RegioJet?
Ministr dopravy bude jednat i s majitelem firmy Student Agency Radimem Jančurou o převzetí lukrativní linky Praha-Brno-Břeclav. S nabídkou přišla společnost krátce po zahájení provozu vlaků RegioJet mezi Prahou a Ostravou. Nabízí, že bude provozovat spoje bez dotací a s nižším jízdným, než které požadují České dráhy.
„Pokud ministr opravdu hledá pro svůj resort peníze, tak si myslím, že ocení to, že nebude muset objednávat čili dotovat takzvané lukrativní tratě. Lukrativní proto, že prakticky na těch tratích dobrý dopravce je schopen fungovat bez dotací, takže si myslím, že nebude chtít objednávat čili dotovat vlaky, které by jiný dopravce v daleko větším standardu dokonce s nižším jízdným byl schopen operovat,“ konstatuje Radim Jančura.
Pokud by stát na Jančurovu nabídku kývl, ušetřil by podle majitele soukromé společnosti na dotacích pro České dráhy zhruba 100 milionů korun.
Ministerstvo dopravy se nechtělo k dnešním jednáním vyjadřovat.