Bagry rozebírají budovu nádraží v Kladně. Přes protesty části místních ji Správa železnic zbourá
Dělníci začali s demolicí nádražní budovy v Kladně. Správa železnic tam chce postavit modernější dopravní terminál. Práce souvisí s modernizací trati z Prahy do Kladna.
Tři demoliční bagry postupně rozebírají zdivo. Střecha budovy je sundaná a okna rozebraná. Budovu kropí hasiči, aby se kolem tolik neprášilo.
Podle vedoucího oddělní realizace stavby ze Správy železnic Michala Krošláka chtějí stavbaři budovu zbourat do konce týdne a pak budou tak asi měsíc odvážet suť na skládku. Autobusy na zastávku normálně jezdí, ale osobní auta tudy neprojedou až do neděle 14.7.
Nová budova by měla mít oproti té původní pouze jedno nadzemní patro a jedno podzemní. Má být moderní a její provoz by měl být energeticky úspornější.
Budova bude situovaná blíž k podchodu a bude plně bezbariérová, bude mít dřevěnou konstrukci a bude prosklená. Podle plánů, které teď architekti připravují, tam mají být třeba pokladny, informační tabule, vstup do podchodů, ale i multifunkční prostor.
Podle doplňkových průzkumů Správy železnic se ukázalo, že odbavovací hala byla v mnohem horším stavu, než se původně předpokládalo, a náklady na rekonstrukci historické budovy by tak byly o desítky milionů vyšší než postavení úplně nové budovy.
Zastřešené kolejiště hlavního nádraží a stavba nových domů? Pražští radní schválili změnu územního plánu
Číst článek
Kdy bude nádraží hotové, ještě není jasné, ale podle mluvčí Správy železnic Nely Friebové chtějí na přelomu roku žádat o stavební povolení. Na to pak naváže realizace.
Petice proti bourání
S demolicí nádražní budovy nesouhlasila část místních obyvatel, sepsali proto petici proti bourání. Také podali v únoru ministerstvu kultury návrh na prohlášení nádraží za kulturní památku.
Ministerstvo ale nedávno rozhodlo o zamítnutí, a to na základě vyjádření Dopravního a energetického stavebního úřadu (DESÚ), který už před tím vydal pravomocné rozhodnutí o povolení odstranění budovy.
Navíc ministerstvo kultury podotýká, že na zahájení řízení o prohlášení kladenského nádraží za kulturní památku není zákonný nárok. V tomto případě tak neměli úředníci k zahájení takového řízení zákonný důvod, a to hlavně s ohledem na práva nabytá v dobré víře k uvedené stavbě a její stávající problematické památkové hodnotě, dodala mluvčí Ivana Awadová.