Bankovní identita lidem usnadňuje komunikaci s úřady. Digitální ověřování má ale mnohá další využití
Bank ID se stala nejpoužívanějším způsobem digitálního ověření totožnosti. Za dva a půl roku jejího fungování ji využily přes tři miliony lidí, tedy více než třetina dospělých obyvatel Česka. Lidé ale prostřednictvím bankovní identity nemusí komunikovat jen se státní správou, ale i soukromými firmami nebo třeba zdravotními pojišťovnami. A výrazně pomáhá i novým technologiím.
„My jsem zvolili pro přístup bankovní identitu,“ popisuje Lukáš Němčík ředitel rozvoje skupiny COOP.
Bankovní identita se stala nejpoužívanějším způsobem digitálního ověření totožnosti.
Právě v této prodejně si totiž díky mobilní aplikaci a bankovní identitě můžou zákazníci nakoupit i po zavírací době, klidně v průběhu celé noci a bez personálu.
„Bankovní identita je unikátní koncept, který nikde jinde v Evropě není a pomocí toho můžeme přesně identifikovat o jakého zákazníka se jedná,“ dodává Němčík.
Jednoduše tak bankovní identita dokáže nejen pohlídat i to, aby si třeba alkohol nekupovali zákazníci mladší 18 let, ale jednoduše chytit i zloděje při krádežích.
Výrazné zjednodušení
Právě bankovní identita za dva a půl roku fungování v Česku výrazně zjednodušila komunikaci se státními úřady a Češi se díky ní naučili komunikovat online.
Češi se stále více zadlužují. Dlouhodobě si půjčují na bydlení, krátkodobě zejména na nová i ojetá auta
Číst článek
Osmdesát procent uživatelů, kteří se v loňském roce přihlásili ke službám státu, se identifikovalo právě prostřednictvím své bankovní identity. V průměru se za rok přihlásili pětkrát a celkově to bylo víc než 10 milionů přihlášení.
„Lidé využívají bankovní identitu pro přihlašovaní do datových schránek, přihlašování se do portálu občana a stahování a dívání se na informace, které potřebují. Bezpochyby velmi oblíbený je portál Jenda Ministerstva práce a sociálních věcí, nebo podávání daňových přiznání přes portál Moje daně,“ doplňuje nejčastější využívají Bank ID, výkonný ředitel společnosti Bankovní identita, Marek Růžička.
Právě daňových přiznání letos podali Češi více online než papírovou formou. Komunikovat s úřadu mohou lidé ale i jinými způsoby, například mobilním klíčem, který loni využila bezmála třetina lidí, nebo prostřednictvím kombinace jména, hesla a SMS, který využil každý sedmý.
Desetina lidí pak využívala další možnosti, jako e-občankou nebo systém moje ID. Bankovní identita nově umožňuje i komunikace se zdravotními pojišťovnami.
Poslední pojišťovna
„Smlouvu k BANk ID má podepsanou a zveřejněnou v registru smluv již šest pojišťoven. U sedmé pojišťovny, VOZP, probíhá technologická implementace, která by během léta měla být dokončena,“ doplňuje Marek Růžička.
Lidstvo má k dispozici řadu způsobů, jak se vyhubit, než že se nám z rukou vymkne AI, glosuje Koubský
Číst článek
Možnost využívat bankovní identitu v tuto chvíli nenabízí jediná z velkých bank a to mBank.
„Momentálně jsme v procesu akreditace a v intenzivní komunikaci s Digitální a informační agenturou. Již před nějakou dobou jsme umožnili využití bankovní identity pro nové klienty, kteří si u nás otvírají nový účet. Napojení na veřejný sektor plánujeme spouštět v letních měsících,“ uvedl Martina Podoláka zástupce generálního ředitele banky pro oblast produktového a segmentového managementu.
Bankovní identita by od nového školního roku mohla zjednodušit třeba i podávání přihlášek na univerzity, nebo střední školy a také zjednodušit nábory do Armády.