České dráhy jednají s dodavatelem o problémech Pendolina
České dráhy dnes čeká klíčové jednání s italským výrobcem rychlovlaků Pendolino, firmou Alstom. Čtyři soupravy zůstávají už téměř týden v depech kvůli zatím neznámé softwarové poruše. Pokud se je nepodaří odstranit, budou dráhy žádat vrácení vlaků.
Dráhy koupily od italského Alstomu sedm souprav rychlovlaků zhruba za 4,4 miliardy korun. V provozu je nyní jediný rychlovlak na trase z Prahy do Ostravy.
Technici Alstomu zatím nepřišli na to, proč se vlaky na českých tratích zastaví a po restartu počítačového programu nejsou schopny pohybu. Viceprezident společnosti Terence Watson se má dnes v Praze zaručit, že jeho firma závady odstraní.
České dráhy chtějí podle náměstka Jiřího Koláře od Italů jasné stanovisko, kdy budou pendolina zase v pořádku."Musíme se dohodnout s výrobcem, že si opravdu musíme dát nějaký čas, od kterého se odvine i jednání o případném vrácení," uvedl Kolář.
Ministr dopravy Milan Šimonovský v pondělí stanovil čtrnáctidenní lhůtu. Stažení poruchových souprav totiž stojí peníze. Škody by alespoň částečně mela uhradit firma Alstom. "Nerad bych nějak spekuloval o ceně, ale jsou vyčísleny a budeme chtít po výrobci, aby se připojil," doplnil Kolář.
Podle důvěrné zprávy společnosti Deloitte, kterou citovala Česká televize, mohou České dráhy kvůli selhávajícímu projektu rychlovlaků Pendolino přijít až o 10,5 miliardy korun. Důvodem ztrát je podle zprávy zejména to, že souprav bylo dodáno méně, než se původně předpokládalo.
Místo deseti souprav podle původní smlouvy jich nakonec bylo dodáno sedm a do provozu byly uvedeny s šestiletým zpožděním. Navíc za první měsíc provozu se objevilo 89 závad. Šesté Pendolino momentálně pokračuje v testování tratí a sedmé čeká na přidělení technického průkazu.