Čeští pekaři bojují proti falešně čerstvému pečivu v hypermarketech
Čeští pekaři se začínají bránit proti záplavě pečiva z dovozu. Zahlcuje zejména supermarkety, které často nabízejí čerstvé pečivo z vlastní pekárny. Ve skutečnosti jde pouze o rozpečený, několik měsíců starý polotovar.
Zamražené pečivo z Polska je totiž pro obchodníky levnější než od pekařů. Lidé většinou ani nevědí, že nekupují pečivo čerstvé, ale jen dopečené z polotovaru.
Pekařka přesypávající teplé rohlíky v hypermarketu na okraji Jihlavy přiznává, že většinu jejich nabídky tvoří dopékané pečivo ze dvou velkých mrazáků.
„Je to tam napsané, co je vlastní výroba a co rozpek. Aspoň jsme to tam mívali,“ říká. Informace však u košů s pečivem chybí.
„Některý obchodník si dokáže napsat i na vrata svého obchodního domu ‚prodejna s pekárnou‘, ale s pekárnou to nemá vůbec nic společného. To je prachobyčejná ohřívárna mraženého zboží,“ říká ředitel pelhřimovské pekárny Adélka Roman Teisler.
I on, stejně jako ostatní čeští pekaři, zemědělci nebo mlynáři, přichází zhruba o 20 procent svého zisku. Navíc se mu nelíbí matení zákazníků.
Hypermarkety často dostávají od zahraničních dodavatelů k mraženému pečivu také slevu na elektřinu nebo rozpékací pece zdarma.
„Je to velmi nefér k českým pekařům. My bychom taky byli rádi, kdybychom měli takovouhle podporu a dala nám ji Česká republika nebo unie. Abychom mohli třeba do Polska nebo do Německa takhle krásně vyvážet a dělat pokřivenou hospodářskou soutěž. Není to dobře,“ dodává.
Poznat rozpékané a čerstvě upečené pečivo není pro zákazníka snadné a chodit se ptát prodavačů je nepředstavitelné. Povinnost značit rozpékané a čerstvé pečivo v tuto chvíli hypermarkety nemají, což je podle pekařů zásadní problém.
Proto se připravuje změna. „My jsme na to reagovali, teď se připravila novela vyhlášky o potravinách. Bude dávat za povinnost informovat zákazníky, že ten výrobek je z mraženého polotovaru,“ řekl Radiožurnálu předseda Svazu pekařů a cukrářů Jaromír Dřízel.