Dálnici D1 na Vysočině budou sypat polskou solí. Je údajně méně kvalitní než německá
Na dálnici D1 na Vysočině mají letos připravenou posypovou sůl z Polska. Přitom je údajně méně kvalitní než německá sůl, kterou budou silničáři v zimě v kraji ošetřovat méně důležité silnice.
Sůl nakoupená v Německu se od té polské liší už na pohled. Má velké krystaly a je čistě bílá. Sůl z Polska má malinké krystaly a působí špinavě. Kromě bílé je v ní hodně hnědé. Jde tedy zřejmě o další příměsi, které v ní nemají co dělat.
Také se podle silničářů prý nedá srovnat účinnost. Když solili třeba silnici I. třídy č. 38, která vede z Jihlavy na Znojmo, tak se musely sypače s polskou solí několikrát otočit a úsek znovu prosolit, protože sůl nezabírala.
Sůl z Německa, kterou vyzkoušeli na Třebíčsku se prý naopak rychle rozpouští, působí a navíc po ní nezůstávají nečistoty.
Správci zdůvodňují nákup polské soli výběrovým řízením. Soutěž na sůl pro necelých 50 kilometrů hlavní tepny pro Vysočinu na předloňskou, loňskou a letošní zimu vyhráli v roce 2010 Poláci.
Polská sůl prý splňovala technické požadavky, které upravuje legislativa, takže rozhodla cena, v níž dali lepší nabídku Poláci.
Paradoxně letos vyšla kvalitní sůl z Německa ještě levněji než z Polska, a to zhruba o 90 korun za každou tunu.
Na dálnici D5 na západě Čech budou letos solit německou solí. Německo je blíž, dovoz vyjde levněji. Soli je připraveno kolem 10 tisíc tun na zhruba 150 kilometrů dálnice D5.
Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) tvrdí, že velký rozdíl by mezi solemi by být neměl. Výběrové řízení prý jasně určuje, jak má ta sůl vypadat a jaké složky může obsahovat. ŘSD pak dělá rozbory a také už se stalo, že sůl, která parametry nesplňovala, se vracela do Polska.