Dívky dostávají za stejný výkon lepší známku než chlapci, ukazuje analýza
Rozdíly mezi typy středních škol jsou někde dost velké. Ukázala to analýza z testování společnosti Scio během let 2005 až 2011.
Překvapivým zjištěním je například to, že dívky dostávají za stejný výkon lepší známku než chlapci.
To platí i podle typu školy. Za totožný výkon má lepší hodnocení žák odborné školy, a to až o tři stupně než gymnazista.
„Dívky jsou ve všech předmětech hodnoceny lépe, často až o stupeň, než chlapci. Přičemž výsledky vzdělávací, které jsme měřili našimi testy, mají chlapci lepší,“ poznamenal v Ozvěnách dne spoluautor výzkumu Bohumil Kartous
Na dlouhodobé studii společnosti Scio se podílel také Bohumil Kartous, který závěry shrnul v Ozvěnách dne
„Máme hypotézu: známky neodrážejí pouze výsledky vzdělávání, ale i vztah k učiteli, jeho svědomitost pečlivost, loajalitu ke škole a podobně. A je pravděpodobné, že u děvčat - která jsou obecně méně konfliktní, jsou svědomitější, pilnější – odrážejí právě tuto vazbu.“
V Ozvěnách dne Bohumil Kartous také poznamenal, že ve všeobecně vzdělávacích předmětech - v matematice, češtině a cizích jazycích - dosahují nejlepších výsledků gymnázia. „Dosahují nejlepšího relativního posunu, to znamená mezi 1. až 4. ročníkem dají žákům nejvíce.“
Podle analýzy ale nejsou výrazné rozdíly v obecně studijních předpokladech žáků. Mnozí středoškoláci z odborných škol by uspěli i ve studiu na gymnáziu.
Společnost získala výsledky z projektu Vektor, kterého se zúčastnilo 107 tisíc dětí.
Projekt Vektor je založen na tom, že testuje žáky na počátku a na konci studia. Tím poskytuje ředitelům škol, učitelům, ale i žákům a jejich rodičům informace o úrovni a výsledcích vzdělávání.
Díky tomu, že se testování opakuje, ukazuje relativní posun každého žáka i celých tříd a poukazuje na jejich silné a slabé stránky.
„Velmi záleží na tom, jak žáky předmět baví. Pokud je baví, dosahují lepších výsledků,“ připomněl Bohumil Kartous a odkázal na vědomosti z matematiky, ktará podle mezinárodního výzkumu české studenty příliš nebaví.