Dopravní expert Šťastný: Bodový systém zatím plní svůj účel
Už pět let čeští řidiči dostávají za přestupky nejen pokuty, ale i trestné body. Za tu dobu přišlo o řidičský průkaz 33 tisíc lidí. Z toho 1700 žen. Nejčastěji lidem ubývaly trestné body za překročení rychlosti o méně než 20 km v hodině. Řidiči také často přehlíželi zákazy nebo příkazy, zapomínali si nasadit pásy nebo zapnout světla.
Podle bývalého ředitele Besipu a dopravního odborníka Roberta Šťastného se dal podobný výsledek očekávat. Důležitý fakt ale spatřuje v tom, jací řidiči jsou do zmíněné statistiky zahrnutí.
Už pět let čeští řidiči dostávají za přestupky nejen pokuty, ale i trestné body. Více bývalý ředitel BESIPU a dopravní odborník Robert Šťastný.
„Jestliže by tam by byl odebírán průkaz těm, kteří nezačali svítit, bylo by to špatně. Když tam budou tací, co nerespektují plnou čáru, nebo jezdí na červenou, je to jedině ku prospěchu věci. Jde o strukturu a převis závažných přestupků a těch méně závažných,“ uvedl Šťastný pro Rádio Česko.
Ředitel dopravní policie Leoš Tržil dokládá účinnost bodového systému tím, že kolem 80 % řidičů, kteří se dopustili přestupku ho už neopakují. S tím souhlasí i Šťastný.
„To je jednoznačně smysl toho systému. V tomto ohledu jsme svědky podobného trendu jako v Evropě. Jde o to usměrnit řidiče, zklidnit a přinutit ho k větší pozornosti. Pro ty, kteří jsou nepoučitelní, je pak jediným řešením vyloučení ze silničního provozu,“ dodal Robert Šťastný.
Tolerance alkoholu?
Od roku 2006 klesl počet nehod pod vlivem alkoholu i počet mrtvých vůbec. Pokud nadýcháme do tří desetin promile, od 1. srpna nás to nebude stát body. Ústřední automotoklub to považuje za chybu. Podle Šťastného jde o to, jak si nový předpis vyložit.
„Ta interpretace není úplně přesná. Není a nebude povoleno řídit pod vlivem alkoholu. Nelze to vnímat tak, že si řidič může dát jedno pivo. Jde pouze o technické opatření. Chodec na přechodu také nemá absolutní přednost, což si ale mnoho lidí bohužel myslí,“ uzavřel Šťastný.