Dopravní informační tabule nejsou čím plnit, tvrdí expert
Česká republika nemá zatím čím plnit dopravní informační tabule. Upozornil na to Martin Hájek z Centra dopravního výzkumu. Podle něj začalo Česko z opačného konce a nyní se bude muset zamyslet nad tím, čím cedule plnit.
„Postavili jsme informační tabule, což je médium, které můžeme využít pro sdělování dopravních informací řidičům, ale nemáme dostatek informací a dostatek dat, abychom mohli řidičům tyto informace zobrazovat,“ podotkl.
„Začali jsme od konce a nyní se musíme zamyslet, jak tyto tabule zaplnit. Když data nemáme a pohybujeme se v datově chudém prostředí, tak je funkčnost tabulí velice omezená,“ řekl Hájek s tím, že jako vzor by si mohla Česká republika vzít například Holandsko.
„Tam za posledních pět let nainvestovali devět set padesát milionů eur do dopravních informačních systémů. Milion eur na kilometr je průměrná cena, kde sbírají data jak z profilových detektorů, tak ze sledování pohybu mobilních telefonů pomocí GSM sítí,“ upřesnil Martin Hájek.
Bárta chce prověřit Kapsch
Ideálně by tak podle něj měl systém informačních tabulí řidičům sdělovat, že je v úseku kolona a jaké konkrétní zdržení pro něj znamená. „V případě, že by bylo zdržení větší než použití objízdné trasy, chtěl bych vědět, na jakém sjezdu sjet a kudy tuto kolonu objet,“ podotkl expert na dopravu.
Připomněl, že v Česku stály jednotlivé tabule mezi osmi až dvanácti miliony korun. „Podle toho, jak byly složité datové elektrické přípojky. Například v Holandsku nebo v Německu se ceny pohybovaly mezi pěti až šestnácti miliony za jednu ceduli,“ dodal Hájek.
Včera se společnost Kapsch, která provozuje tuzemský mýtný systém a má smluvně zajištěné další příjmy, například právě za dodávku dálničních informačních tabulí, dostala do sporu s ministrem dopravy Vítem Bártou. Firma podle něj s ministerstvem uzavřela nemravnou smlouvu. Společnost Kapsch se proti výroku ministra ohradila.