Inspektoři odhalili v Penny Marketu mimořádný případ falšování masa. Řetězec zboží stáhl z prodeje
Státní zemědělská a potravinářská inspekce odhalila falšování potravin v maloobchodním řetězci Penny Market. Ve slevových akcích nabízel vepřové maso v konzervě s výrazně nižším podílem obsahu masa, než bylo uvedeno na obale. Šlo o značku Sýpka Šlechtická, konzerva byla vyrobena v Polsku. Řetězec zboží stáhl z prodeje a s dodavatelem přerušil spolupráci.
„Inspektoři při kontrole masných výrobků zjistili systematické falšování mimořádného rozsahu," uvedl mluvčí Státní zemědělské a potravinářské inspekce Pavel Kopřiva.
Odhalili v Penny Marketu pět podobných falšovaných výrobků. Všechny byly v letáku v březnu označeny jako „Jedinečná nabídka". Výrobcem je polská firma Pamapol.
Maso ve vlastní šťávě mělo jednou 69 procent masa, ve druhém případě 73 procent, mělo mít 89 procent. Maso šlechtické se šunkou mělo v jednom případě 69 procent, ve druhém 72 procent a ve třetím 67 procent masa, mělo mít 86 procent.
PENNY MARKET A POKUTY
Penny Market loni dostal nejvíc pokut od České obchodní inspekce, bylo jich 23 v celkové výši 4,6 milionu korun. „Nejčastěji tato společnost nedodržela slibovanou akční cenu při konečném účtování a užila také nekalé obchodní praktiky," uvedl mluvčí inspekce Jiří Fröhlich.
„Považujeme za zcela nepřijatelné, pokud některé subjekty na trhu dosahují pro spotřebitele atraktivních cen zfalšováním obsahu, kdy klamavě sníží podíl nejnákladnější složky potraviny, a tyto výrobky následně ve velkých objemech nabízí v tzv. letákových a slevových akcích,“ uvedl ústřední ředitel Státní zemědělská a potravinářská inspekce Martin Klanica.
„Aktuální zjištění pěti nevyhovujících šarží podobných výrobků od jednoho výrobce ukazuje, že nejde o náhodu," dodal.
Inspekce zahájila s prodejcem správní řízení o uložení pokuty a nařídila, aby všechny další šarže výrobku nechal na vlastní náklady analyzovat ve specializované laboratoři, uvedl Kopřiva.
Jednorázový akční artikl, brání se řetězec
Penny Market zboží stáhl z prodeje, podle firmy šlo o jednorázový akční artikl, který není ve stálém sortimentu.
„Dle šetření inspekce dodavatel nedodržel obchodní podmínky. Do vyřešení situace jsme proto s dodavatelem přerušili spolupráci. Pokud si u nás zákazník toto zboží zakoupil, může ho samozřejmě v kterékoliv z našich prodejen vrátit," podotkla manažerka strategického marketingu společnosti Zlata Ulrichová.
Potravinářská komora uvedla, že dlouhodobě bojuje za snížení podílu akčních slev, v nichž se v Česku prodá víc než polovina potravin. Kontroly inspekce vítá.
„Několik let poukazujeme na fakt, že u polských výrobců si obchodní řetězce objednávají právě pro akce výrobky s naprosto zoufalou kvalitou, které zde potom nabízí českým spotřebitelům jako výhodnou koupi, ačkoliv dochází jednoznačně k jejich klamání," poznamenal prezident potravinářské komory Miroslav Toman.