Ústavní soud rozhodoval v jízdenkové kauze. Odmítl stížnost pražského dopravního podniku
Ústavní soud odmítl stížnost Dopravního podniku hlavního města Prahy v takzvané jízdenkové kauze. Ta skončila osvobozením exšéfa podniku Martina Dvořáka, lobbisty Ivo Rittiga i ostatních aktérů. Obžaloba tvrdila, že 17 haléřů z každé jízdenky vyrobené pro dopravní podnik končilo přes zahraniční firmy právě u Rittiga a Dvořáka. Podnik vystupoval v kauze jako poškozený. Na odmítnutí stížnosti upozornil Ekonomický deník.
Podle ústavní stížnosti zasedal odvolací senát Vrchního soudu v Praze v nesprávném složení, a došlo tak k porušení práva na zákonného soudce, napsal Ekonomický deník.
‚Pro dovolání nejsou zákonné podmínky.‘ Rittig a Dvořák jsou definitivně osvobozeni
Číst článek
Právní zástupce dopravního podniku poukazoval na to, že rozvrh práce dostatečně přesně neurčoval soudce, kteří měli u vrchního soudu rozhodovat. Pozdější nález Ústavního soudu v jiné kauze při tom vyžaduje pravidla eliminující libovůli. Nároky nálezu však nelze uplatňovat na dříve přijatá rozhodnutí a starší rozvrhy práce, plyne z usnesení v kauze DPP.
„Do budoucna lze očekávat, že rozvrhy práce budou obsahovat pravidla, zohledňující uvedený nález, nelze je však očekávat u rozvrhů tomuto nálezu předcházejících,“ rozhodl Ústavní soud.
Obžaloba se v kauze pražského dopravního podniku snažila prokázat, že Dvořák společně s ekonomickým ředitelem podniku Ivem Štikou obešli zákon o veřejných zakázkách, když v roce 2008 přidělili zakázku na výrobu jízdenek firmě Neograph.
Jízdenková kauza: osvobození Rittiga i Dvořáka je pravomocné. Oba budou po státu vymáhat odškodné
Číst článek
Údajně se na tom předem dohodli s ředitelem Neographu Janem Janků a Peterem Kmeťem, Rittigovým obchodním partnerem.
Státní zástupce tvrdil, že na Kmeťův návrh účelově označili jízdenky za ceniny, což jim umožnilo nevyhlásit otevřenou výběrovou soutěž na dodavatele.
Klíčovým důkazem, který vedl ke zproštění obžaloby, byl dodatečně pořízený posudek znaleckého ústavu Equita Consulting. Podle posudku nelze určit takzvanou obvyklou cenu jízdenek, a tedy ani to, zda byly předražené.
Papírna platila z každé vyrobené jízdenky 17 haléřů Kmeťově karibské společnosti Cokeville Assets. Podle obžaloby takto firma Neograph nezákonně vyplatila nejméně 40 milionů korun, které pachatelé legalizovali přes další firmy. Obžalovaní manažeři ale uváděli, že šlo o standardní provizi za zprostředkování zakázky u pražského dopravního podniku.