Leo Express na trať Praha – Ostrava nevyjede, prý mu chybí nutné zkoušky
Soukromý vlakový dopravce Leo Express zítra na trať mezi Prahou a Ostravou nevyjede. Zakázal mu to Drážní úřad, podle kterého chybí potřebné zkoušky. České dráhy a RegioJet tak zatím zůstanou na této trati bez konkurence.
Leo Expressu mají chybět průkazy způsobilosti k zabezpečovacímu a elektrickému zařízení.
„Měli stanovené podmínky zkušebního provozu. Jedna z podmínek je, že k tomu, než vyjedou, musí mít platné průkazy způsobilosti určených technických zařízení. Zatím mají pouze na tlaková zařízení, na elektrické a zabezpečovací zařízení nemají,“ vysvětlil náměstek ředitele Drážního úřadu Jiří Karkoš.
Dalším problémem je to, že schválení provozu Drážním úřadem můžou napadnout ostatní strany schvalovacího procesu, což je výrobce vlaků a Správa železniční dopravní cesty. Ani jedna z firem se sice odvolávat nechce, Leo Express ale nedodal potvrzení, že se téhle možnosti vzdávají. Měl by tak čekat do konce 15denní lhůty, kdy je možné odvolání podat.
Majitel Leo Expressu Leoš Novotný odložení začátku provozu černozlatého vlaku potvrdil. Podle něj za současnou situaci může dodavatel vozidel - švýcarská společnost Stadler, která k nim nedodala kompletní dokumentaci.
Dopravce už také minulý týden začal prodávat jízdenky. Společnost už tehdy řekla, že pokud povolení od Drážního úřadu nedostane, změní lidem rezervaci, nebo peníze za lístky vrátí.
Není ale jasné, když začnou vlaky Leo Express jezdit, a na kdy si tak budou moci cestující jízdenku změnit. Ředitel Drážního úřadu Pavel Kodym Radiožurnálu potvrdil, že provedení potřebných zkoušek je v ideálním případě otázkou jednoho dne a potřebná povolení můžou Leo Expressu vydat obratem.
Podle mluvčího firmy Petra Kopáčka se prý vše vyřeší tak, aby Leo Express mohl na trať Praha – Ostrava vyrazit 9. prosince, kdy začne platit nový jízdní řád. „Na tom musíme spolupracovat s naším dodavatelem, firmou Stadler, která dosud dokumenty nepředložila, a ty jsou potřebné k zahájení provozu i s cestujícími. Všem našem cestujícím poskytneme plnou kompenzaci za jízdenky, které si dosud zakoupili, a dáme jim i příslušný bonus,“ dodal.
Leo Express chtěl zítra vypravit dva vlaky mezi Prahou, Ostravou a Bohumínem. O den později plánoval zahájit pravidelný provoz dvou párů vlaků v obou směrech.
Vedle provozu na trati Praha – Ostrava chystá Leo Express vstup na další dálkové tratě v Česku, především z Prahy do Českých Budějovic a na trať Prahou – Cheb.