Letadla budou létat přes části Prahy a Kladenska. Důvodem je oprava hlavní vzletové dráhy letiště
Letecký provoz na pražském ruzyňském letišti se na tři měsíce přesune na vedlejší dráhu. Důvodem jsou plánovaná údržba a odložené opravy hlavní vzletové a přistávací dráhy. Provoz se přesune od 28. března do 1. července. V úterý o tom informovalo Letiště Praha. Přesun na vedlejší dráhu zvýší letecký provoz nad hustě osídlenými částmi Prahy a Kladenska.
Letadla by na vedlejší dráze měla přistávat ve směru od Prahy, vzlétat pak směrem na Kladno. V praxi však bude provoz závislý na aktuálních meteorologických podmínkách, především větru.
Policie chce postavit na pražském letišti nový hangár za 800 milionů korun. Hotový by mohl být do čtyř let
Číst článek
Letiště uvedlo, že využití vedlejší dráhy zvýší provoz letadel nad hustě osídlenými částmi Prahy a Kladenska. „Jediným systémovým řešením do budoucna je realizace projektu paralelní dráhy,“ podotkl předseda představenstva Letiště Praha Jiří Pos.
Vedlejší dráha bude v provozu ve své plné délce 3250 metrů. Zároveň se na ni přesune webová kamera, dál tak bude fungovat online přenos provozu na pražském letišti.
Na hlavní dráze letiště naplánovalo technické a stavební práce, které by měly dál zvýšit bezpečnost leteckého provozu na letišti.
„Kromě pravidelné údržby dojde i na důležitou rekonstrukci pojezdové dráhy B vedoucí na ranvej a navýšení kapacity části kabelovodu pro světelné zabezpečení dráhy. Tyto dvě akce jsou časově nejnáročnější a mají největší přínos na zvýšení provozní bezpečnosti,“ řekl ředitel provozu letištních ploch Václav Válek.
Nová stanice v Bubnech a přestavba Masarykova nádraží. Správa železnic vypsala tendr za 3,8 miliardy
Číst článek
Úpravy hlavní dráhy jsou podle letiště spojeny se zavedením podmínek pro bezpečnost provozu, které vyžaduje Evropská agentura pro bezpečnost letectví (EASA).
S výstavbou nové paralelní dráhy počítá letiště i přes současné covidové ztráty a odpor ekologů a některých okolních obcí několik let. Letiště v současnosti usiluje o prodloužení povolení EIA a získání územního řízení.
Podle Pose je dráha důležitá pro budoucí rozvoj letiště a také pro zlepšení bezpečnosti a životního prostředí u letiště. Její stavba by podle dřívějších plánů letiště měla začít v roce 2025 a trvat by měla zhruba tři roky. Odhadovaná cena je kolem devíti miliard korun.
Podle letiště bude více než tři kilometry dlouhá paralelní dráha primárně sloužit pro přistávání letadel. Kapacity pohybů letadel na letišti, tedy vzletů i přistání, by se díky ní měly zvýšit až na 72 pohybů za hodinu. Po její dostavbě by se měl omezit noční provoz.