Nová stanice v Bubnech a přestavba Masarykova nádraží. Správa železnic vypsala tendr za 3,8 miliardy

Příprava železniční trati z centra Prahy k ruzyňskému letišti se dál posunula. Správa železnic vypsala tendr za 3,8 miliardy korun na modernizaci trati z Bubnů na Výstaviště včetně nádraží, což by mělo být součástí i velké přeměny pražských Holešovic.

Praha Tento článek je více než rok starý Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Průvodčí, Masarykovo nádraží

Správa zároveň získala územní rozhodnutí na kompletní rekonstrukci Masarykova nádraží v centru metropole | Foto: Michaela Danelová | Zdroj: iROZHLAS.cz

Správa zároveň získala územní rozhodnutí na kompletní rekonstrukci Masarykova nádraží v centru metropole. Na pondělní tiskové konferenci to uvedl generální ředitel Správy železnic Jiří Svoboda. Projekty jsou součástí železnice z Prahy do Kladna, která bude mít odbočku k Letišti Václava Havla.

Modernizace trati Praha – Kladno má začít příští rok. Podívejte se, jak budou nové stanice vypadat

Číst článek

Modernizace trati z pražských Bubnů k Výstavišti by měla být hotová do roku 2025. Správa k dnes vyhlášené zakázce zadala nejvyšší přípustnou cenu 3,8 miliardy korun. Podle Svobody je to pro celou trať z Prahy do Kladna jeden z nejdůležitějších milníků.

„Spolu s kladenským úsekem jde o faktický začátek celé stavby a především začátek proměny celých Holešovic. Staré nádraží dlouho rozdělovalo Holešovice na dvě nesourodé části, zatímco nová železnice bude naopak obě části přirozeně spojovat,“ řekl šéf Správy železnic.

Tři nástupiště

Nejvýraznějším prvkem modernizace úseku bude nová stanice Praha Bubny, která vznikne za Negrelliho viaduktem a bude propojena podzemním vestibulem se stanicí metra C Vltavská.

Architektonické ztvárnění nádraží se třemi nástupišti a čtyřmi kolejemi má na starosti studio Jakub Cigler Architekti. Nejprve půjde o jednu budovu, na jejíž střeše bude travnatá odpočinková plocha s výhledem. Později by spolu s výstavbou nové čtvrti v okolí měla přímo nad nádražím přibýt administrativní budova, přičemž nádražní vestibuly by měly být využity i komerčně.

České dráhy měly v pololetí ztrátu 217 milionů. Meziročně je to zlepšení skoro o dvě miliardy

Číst článek

Nádraží by se podle starosty Prahy 7 Jana Čižinského mělo stát spolu s budovou pražské filharmonie přirozeným centrem nové čtvrti a zároveň i hlavním bodem její dopravní obslužnosti.

V rámci modernizace úseku navíc vznikne na okraji parku Stromovka železniční zastávka Praha-Výstaviště, která podle Čižinského výrazně uleví dopravě při hromadných akcích na pražském Výstavišti, případně na Letné. Dále přes železnici by měla propojovat Stromovku s Letnou nová lávka.

Trať povede z větší části po nové estakádě, která umožní scelení Holešovic do jednoho funkčního území a dále zrušení železničního přejezdu v Bubenské ulici a zvýšení mostní konstrukce v ulici Dukelských hrdinů, kde v minulosti opakovaně nákladní vozy kvůli nízkému profilu strhávaly tramvajové vedení.

Rozšíření kolejiště

Další částí připravované trati do Kladna a k letišti, která vstoupila do nové fáze, je modernizace Masarykova nádraží. Správa železnic získala pravomocné územní rozhodnutí. Stavba by měla začít v roce 2023.

Opravovat nádraží se daří. ‚Řada nádražních budov se bourá, místo aby se rekonstruovaly,‘ zní kritika

Číst článek

Projekt počítá s rozšířením stávajícího kolejiště ze sedmi kolejí na devět a se zvýšením traťové rychlosti na 100 km/h v úseku do Libně, součástí modernizace by měl být také nový vestibul ve formě zastřešení propojující prostor ulic Na Florenci, Hybernská a Opletalova s přístupy na jednotlivá nástupiště.

Nové koleje vzniknou také pro provozní ošetření v lokalitě Hrabovka. Ve dvoraně nádraží budou celkem tři vnější a tři jazyková nástupiště. Přístupy na nástupiště budou ze dvou směrů, kromě stávající dvorany také nově právě z nového zastřešení. Zrekonstruovány budou všechny kolejiště, technologie i trakční vedení a napájení.

Pevná trolej

Zajímavostí bude pevná trolej použitá z důvodu stlačené stavební výšky pod střešní platformou. Stanice bude vybavena vlakovým zabezpečovačem ERTMS/ETCS a bude se počítat s výhradním provozem vlaků vybavených mobilní částí ETCS.

Oba projekty jsou součástí trati z centra Prahy do Kladna, která je rozdělena na několik úseků. V současnosti je hotový jediný, a to na Negrelliho viaduktu. Na začátku října Správa železnic vypsala soutěž na stavbu úseku z Kladna do Kladna Ostrovce. Nové spojení má být elektrizované, vedené po dvou kolejích a mělo by umožnit provoz vlaků jedoucích na letiště i do Kladna v desetiminutových intervalech.

ČTK Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Nejčtenější

Nejnovější články

Aktuální témata

Doporučujeme