Hladinu Lipna brázdí jeden přívoz, dva ukončily sezonu. Frymburský Hraničář se bude opravovat
Lipenské jezero brázdí už jen přívoz v Horní Plané. Dvě zbylá plavidla ve Frymburku a v Dolní Vltavici ukončila sezonu a stojí na břehu. Frymburský Hraničář čeká v zimních měsících velká obnova.
„Je vidět, že prkna vzala za své. Myslel jsem, že sezonu vydrží, ale některá jsme museli měnit už během sezony. To dřevo je neustále ve vlhku, působí na něj deště, ranní mlhy,“ popisuje pro českobudějovický rozhlas kapitán frymburského přívozu Hraničář Antonín Labaj.
Na frymburský přívoz Hraničář, který už je na suchu, vylezl s kapitánem Petr Kubát
Loď je zhruba čtyřicet let stará. „Kormidelna, ovládání, kontrolky, všechno je ještě původní, takže nás čeká rekonstrukce. Je to sice super retro, ale přívoz už si také zaslouží nový kabát, novou kormidelnu a nové ovládání,“ říká kapitán.
Pracovat se bude i v podpalubí. „Budeme reklamovat vstřikovací čerpadlo, trošičku nám protéká a prosakuje. Potom budeme opravovat elektromagnetické spojky, měnit ložiska. Nejnáročnější je usazení do roviny, protože pokud nejsou v rovině hřídele, způsobuje to velké nepříjemnosti,“ líčí.
V uplynulé sezoně využilo přívoz ve Frymburku zhruba 50 tisíc pasažérů. „Sezona byla ve srovnání s předchozími lety slabší. Lidí jezdilo míň. Je to tím, že opravdu začali šetřit,“ komentuje Labaj.
Developer u Lipna plánuje vznik 140 ubytovacích objektů. Chce zastavět 25 hektarů poblíž Frymburku
Číst článek
Podprůměrnou sezonu má za sebou i přívoz v Horní Plané.
„Po covidu se otevřely hranice, lidé zase cestují do zahraničí a tuzemská dovolená je podle mého až tak neláká. Začátek sezony byl slabší, pak se to trochu rozjelo a nejsilnější byl přelom července a srpna,“ uvádí vedoucí hospodářsko-správního odboru města Horní Planá Petr Tahotný.
Hornoplánský přívoz bude převážet pasažéry do Bližší Lhoty a zpět až do příchodu prvních mrazů. Všechna tři plavidla se pak vrátí na hladinu na přelomu dubna a května.