Málo personálu, málo soukromí. Ombudsmanova kancelář navštívila domovy pro duševně nemocné

Pracovníci Kanceláře ombudsmana v domovech se zvláštním režimem ověřovali, jak v praxi funguje péče o pacienty s duševními nemocněními a klienty ohrožené závislostí na návykových látkách. Plošným a zásadním problémem pracovišť je především nedostatek personálu, který v drtivé většině ovlivňuje i úroveň péče o pacienty a naplnění jejich speciálních potřeb. Podrobnou zprávu ve čtvrtek na svém webu uveřejnila Kancelář veřejného ochránce práv.

Brno Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

péče, důchodci, domov pro seniory (ilustrační foto)

V domovech pro lidi s duševním onemocněním chybí potřebný personál (ilustrační foto) | Zdroj: Shutterstock

V zařízeních je často mnoho klientů a málo personálu. Zjištění vyplývá ze souhrnné zprávy zástupce ombudsmana Víta Alexandera Schorma.

Právníci Kanceláře ombudsmana spolu s odborníky v otázkách sociálních služeb prošli šest domovů se zvláštním režimem. Kapacita pracovišť se pohybovala mezi 49 a 259 obyvateli.

Život obyvatel je založen na hromadných aktivitách a jednotném programu, uvedl v hodnocení zástupce ombudsmana Schorm.

3:47

‚Náš Rain Man.‘ Seniorka s autistickým synem hledala v Česku roky ubytování v sociálních službách

Číst článek

Lidé v zařízeních se musí podřizovat režimu s ústavními prvky, který představují vícelůžkové pokoje, minimum soukromí či zapojení klientů do každodenního života, pevně daný časový rozvrh pro každodenní úkony, například pro hygienu, či plošný zákaz konzumace alkoholu.

Jen výjimečně mohli pacienti fungovat v prostředích připomínajících domácnost.

„Obyvatelé domovů se museli přizpůsobit organizaci péče v zařízení namísto toho, aby pracovníci reagovali na individuální potřeby každého z nich a nadto rozvíjeli jejich schopnosti a zvyšovali jejich samostatnost,“ shrnul svou kritiku Schorm.

Zástupce ombudsmana zároveň ocenil i setkání s dobrou praxí. V žádném z šesti navštívených domovů nezjistili pracovníci špatné zacházení či nepatřičné chování personálu.

Doporučení pro úřady

V doporučení pro ministerstvo práce a sociálních věcí Kancelář uvádí nutnost stanovení závazného minimálního počtu personálu. Zároveň radí zavést standard vybavení v pobytových sociálních službách.

Zdravotní pojišťovny by mohly hradit i sociální služby. Návrh reformy kritizují poskytovatelé péče i odbory

Číst článek

Momentálně totiž zákon o sociálních službách nařizuje poskytovatelům služeb zajistit odpovídající podmínky dle typu služby.

Taková úprava ale podle Schorma ale nestačí. Za dostačující jsou například považovány noční služby držené pouze jedním nebo dvěma pracovníky, což je značně rizikové.

„Když bude zároveň potřebovat péči více klientů nebo pokud dojde k mimořádné události, může být řešení takové situace problematické. A obávám se, že může mít až fatální důsledky,“ dodal Schorm.

ano, tlc Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Nejčtenější

Nejnovější články

Aktuální témata

Doporučujeme