Ministerstvo dopravy chce opravovat silnice, ale levněji
Ministr dopravy Vít Bárta podle Hospodářských novin chce, aby do oprav silnic směřovalo více peněz, a mluví o devíti miliardách korun. Zároveň ale bude od stavbařů požadovat slevy a lepší technologie, aby opravené úseky déle vydržely. Bárta také kritizuje to, že z oprav silnic profitují stále stejné firmy, což chce změnit. Tuto praxi kritizují i mnozí dopravní experti.
„Připravili jsme dokument, který se jmenuje Superstrategie dopravní infrastruktury. Rozpočet ministerstva dopravy je přibližně o třetinu menší, než byl ten loňský, nemáme peníze na výstavbu, ale chceme je dávat na údržbu. Jsou to peníze z národních zdrojů, evropské peníze na to použít nemůžeme,“ říká šéf kabinetu ministra dopravy Karel Hanzelka.
Ministerstvo chce vyjednávat o slevách a snaží se dát stejné příležitosti vedle zaběhnutých i menším firmám. Využívá proto systém elektronických aukcí. „Je samozřejmě otázka, kdo z výběrového řízení nakonec vzejde,“ dodává.
Ministr dopravy Vít Bárta podle HN chce, aby do oprav silnic směřovalo více peněz. Ptáme se šéfa kabinetu ministra Karla Hanzelky a jednatele společnosti Siltek Jiřího Charváta.
Vít Bárta prohlásil, že chce vyvinout co největší snahu o rozbití oligopolu stále stejných firem. „Už jsme to udělali se zakázkou na zimní posypovou sůl – vypsali jsme tendr loni v létě, elektronickou aukcí se nám podařilo snížit objem finančních prostředků vynakládaných na sůl oproti loňské zimě o deset procent,“ doplňuje Hanzelka.
Plány ministerstva se zaměřují právě především na opravy. „Předně si musíme uvědomit, že máme za sebou bohatý rok 2010 na otevírání – otevíral se okruh kolem Prahy, dále pak významné dálniční úseky na Moravě. Letošní rok je hubený, ale musíme stavět nové úseky dálnic, máme v plánu otevřít 25 kilometrů, což je méně než loni, ale musíme najít peníze jak na výstavbu, tak i údržbu,“ vysvětluje Hanzelka.
Přístroj SILTEK opravuje levněji
Příkladem nové firmy, která dokáže opravit silnice levněji, je společnost SILTEK. Je výhradním prodejcem pracovního stroje SILKOT, který se používá k opravám silnic. Jde o český výrobek, který právě před rokem vyvolal v médiích velký ohlas.
„Dělá se to teplou cestou, využívá se recyklátu z frézování silnic. Nahřejeme díru a okolí, promícháme a zaválíme. Je to asi třikrát levnější metoda, než když se to vyfrézuje, vyčistí a udělá se nová zálivka,“ vysvětluje jednatel společnosti Jiří Charvát.
Tento systém dokáže opravit srovnatelnou díru za 300 korun, oproti běžným 500-1000 korunám.
Když auto projede větší rychlostí nevyspravenou dírou, může dojít k jeho trvalému poškození. Co se stane, popisuje Richard Srbecký ze společnosti GoodYear: „Pneumatika se promáčkne na druhou stranu, je to vlastně v momentě nárazu proti ose a dochází k trvalému poškození vnitřní kostry pneumatiky.“