Ministr Žák určil bez výběrového řízení firmu, která připraví tendr na provozovatele mýtných bran

Ministr dopravy v demisi Zdeněk Žák pokračuje v zásadních rozhodnutích ve svém resortu. I když ho povede pravděpodobně už jen pár dní, odstartoval ještě výběr nového provozovatele mýtného systému na českých dálnicích. Ten v současnosti provozuje firma Kapsch, smlouvu má do konce roku 2016. Zdeněk Žák už teď udělal první krok k výběru jejího následovníka.

Tento článek je více než rok starý Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Ministr dopravy Zdeněk Žák

Ministr dopravy Zdeněk Žák | Foto: Filip Jandourek

Ministr zvolil bez výběrového řízení firmu, která bude tendr na provozovatele mýtného systému po roce 2016 organizovat. Jeho volba padla na společnost Veřejné zakázky.

Přehrát

00:00 / 00:00

Za důležitými rozhodnutími ministra dopravy v demisi Zdeňka Žáka se ohlédla reportérka Eva Rajlichová

„Kdybychom se nechali vmanévrovat do toho, že na jednu zakázku uděláme tři soutěže, nestihli bychom důležité termíny a příštímu panu ministrovi by nezbylo nic jiného, než z volné ruky zadat zakázku předem určenému zájemci,“ vysvětluje svůj postup Žák.

„Protože by tu poslední, třetí soutěž už nestihl. V tom tlaku, který jsme si dnes četli v médiích, naopak vidím velmi rafinovanou past na budoucího pana ministra,“ dodal.

Jeho možný budoucí nástupce Antonín Prachař (ANO) se ovšem chystá jeho rozhodnutí s týmem právníků přezkoumat. „Na základě právní analýzy se mohu obrátit jako občan této republiky například na Úřad pro ochranu hospodářské soutěže,“ uvádí Prachař.

Razantní personální politika

Zdeněk Žák proslul mimo jiné razantní personální politikou. S odvoláním Petra Žaludy z čela Českých drah neotálel. Obměnil dozorčí radu podniku, která na konci července 2013 odvolala představenstvo včetně ředitele Žaludy.

Další vlna odvolávání začala loni v říjnu. Stála místo šéfa Ředitelství silnic a dálnic Davida Čermáka, šéfa Ředitelství vodních cest Jana Skalického a ředitele Drážního úřadu Pavla Kodyma.

„Na to platí klasikovo heslo: ‚Ve svém životě lituji jen věcí, které jsem neudělal‘. Množství personálních změn bylo naprosto minimální a změny proběhly jen tam, kde to bylo nezbytně nutné,“ komentuje to ministr dopravy v demisi.

Problémy s dálnicemi

Zdeněk Žák také prosadil v prosinci na jednání vlády personální změny ve správní radě Správy železniční dopravní cesty. Z rady vláda odvolala bývalého náměstka ministra dopravy Jiřího Žáka z ODS a jmenovala čtyři nové členy.

Ministr Žák také musel řešit vleklé problémy s českými dálnicemi. Nejprve hrozilo, že se zastaví opravy dálnice D1, pak se zas zkomplikovala situace kolem D47.

„Zcela v invencích mých předvládních prohlášení jsme pokračovali ve vedení soudních sporů a arbitráží. Zároveň jsme firmě nabídli jednání, která by vedla k tomu, že dálnice bude zdarma a dobrovolně firmou upravena do ideálních podmínek. Žádnou z cest jsme budoucímu panu ministrovi nezavřeli,“ tvrdí Žák.

V pátek jmenuje prezident Miloš Zeman do funkce premiéra Bohuslava Sobotku, nová vláda a s ní i nový ministr dopravy by mohl nastoupit do funkce do konce ledna.

Eva Rajlichová, Iva Menšíková Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Nejčtenější

Nejnovější články

Aktuální témata

Doporučujeme