Úleva od kamionů. Silničáři otevřeli nový most na silnici I/43 u Černé Hory
Silničáři v pátek otevřeli nový, 85 metrů dlouhý most na silnici I/43 u Černé Hory, původní již nešel opravit. Z městyse tak po roce a půl zmizí tisíce aut včetně kamionů, které jezdily kvůli bezpečnosti a hlučnosti jen třicetikilometrovou rychlostí.
To, že je starý most v havarijním stavu, se zjistilo loni v létě, nový se stavěl od letošního jara a stál včetně demolice starého 64 milionů korun, řekl v pátek při otevření novinářům mluvčí Ředitelství silnic a dálnic Jan Rýdl.
„Celá dopravní zátěž – 20 tisíc vozů, z toho pět tisíc těžkých kamionů, přestane zatěžovat životní prostředí Černé Hory. Bude jezdit po novém mostě, Černá Hora si konečně oddychne,“ řekl Rýdl Českému rozhlasu Brno.
Náledí a mrznoucí mrholení komplikují dopravu, na Blanensku skončilo v příkopu několik aut
Číst článek
Obyvatelům městyse měla letos ulevit alespoň objížďka pro kamiony, silničáři ji navrhovali od Svitav na Olomouc a zpět k Brnu, ministerstvo dopravy ji však nepovolilo. Proto Brněnskou a Svitavskou ulicí jezdila veškerá tranzitní dopravy podél starých domků.
„Jsem rád, že jsme dodrželi slovo a stihli stavbu nového mostu během jediné stavební sezony a lidem od aut ulevili. Technická životnost mostu je sto let,“ řekl Rýdl. Zatím se po něm bude jezdit rychlostí 70 kilometrů za hodinu, od jara by se měla rychlost zvýšit na standardních 90 kilometrů za hodinu.
Problematický most
Most pod Vyšehradem podle studie vydrží maximálně pět let. Památkáři chtějí zachovat kamenné pilíře
Číst článek
Černohorský most se ukázal jako jeden z mnoha problematických v celé silniční síti v Česku. Původně se předpokládalo, že konstrukce na tom není tak špatně a půjde opravit. Když se však s opravou loni v létě začalo, zjistilo se, že nezbývá než jej strhnout a stavět nový. Na podzim a v zimě bylo možné po něm jezdit alespoň v jednom směru, když jej silničáři podepřeli.
Stejný případ je i most na silnici I/52 přes Novomlýnské nádrže. Jde o konstrukce ze 70. let minulého století a silničáři mluví především o tom, že se při stavbě nedodržely správné postupy.
Přes Černou Horu projelo denně v průměru kolem 15 tisíc aut, stejné problémy mají trvale obce směrem na jih, jako Lipůvka, Milonice či Lažany. Těmto obcím pomůže patrně až stavba nové čtyřpruhové silnice, která je však v nedohlednu.