‚Nárůst byl opravdu razantní.‘ Řidiči před zdražením hojně nakupovali dálniční známky
Do čtvrtka mohli řidiči nakupovat dálniční známky za dříve platné ceny, roční známka pak zdražila přes noc o 800 korun. Povolení k užívání placených úseků dálnic se mohla zakoupit i s odloženým termínem platnosti, čehož Češi využili. „Nárůst byl posledních pár dní opravdu razantní, v každém případě souvisel se zdražením ročních časových poplatků,“ uvedla pro server iROZHLAS.cz Lucie Bartáková ze Státního fondu dopravní infrastruktury.
Státní fond dopravní infrastruktury, který systém prodeje dálničních známek spravuje, zatím nevyčíslil, kolik přesně Češi za nákupy v posledním únorovém týdnu zaplatili. Už nyní ale ví, že objednávky zcela vybočovaly z průměru.
Roční dálniční známka letos zdraží. Kupony za stávající ceny lze koupit ještě do konce února
Číst článek
„V běžných dnech jsou průměrné úhrady kolem 25 až 30 tisíc kusů, za uplynulý týden se počty úhrad pohybovaly až v řádech několikanásobků,“ napsala Bartáková s tím, že masivní nárůst zaznamenali také na centru zákaznické podpory.
Do konce února ještě platily původní ceny, tedy 1500 korun za roční kupon, 440 za měsíční a 310 za desetidenní. Od pátku se ceny za roční známku zvedly na 2300 korun, naopak se snížily na 430 za měsíční, 270 za desetidenní a nově přibyla jednodenní známka za 200 korun.
Podle výpočtů společnosti MOL se vyplatilo pořídit si roční kupon za dřívější cenu i motoristům, kterým končí platnost viněty až v létě.
Nová evropská směrnice
Krátkodobé dálniční známky musely zlevnit díky nové směrnici Evropské unie, která se jmenuje Euroviněta. Ta totiž určuje, kolik procent z ceny ročního kuponu můžou nejvíce stát krátkodobé známky.
Peníze, které lidé za dálniční známky utratí, se vrací zpět jako investice. „Peníze z výběru za prodej dálničních známek jsou v plné míře využity při investicích do infrastruktury nebo do její údržby,“ vysvětlil dříve mluvčí ministerstva dopravy František Jemelka.
Podle provozovatele elektronického systému, společnosti Cendis, se loni v Česku prodalo přes 8,3 milionu všech druhů dálničních kupónů v celkové hodnotě 6 493 543 710 korun. Nejvíc motoristé kupovali desetidenní kupóny, přes čtyři miliony kusů, pak roční a nejméně se prodalo měsíčních.