Kontrolní úřad: Až třetina peněz na hromadnou dopravu se nevyčerpá, důvodem je i odklad metra D
Z 11,7 miliardy korun, které ministerstvo dopravy vyčlenilo na podporu městské hromadné dopravy v rámci programu Doprava 2014–2020, se až třetina nepodařila vyčerpat. Důvodem je například nedostatek kvalitně připravených projektů, konstatuje v tiskové zprávě Národní kontrolní úřad.
Finance na výstavbu a modernizaci městské i příměstské hromadné dopravy rozděluje ministerstvo dopravy. Od roku 2016 schválilo celkem 42 projektů. Jak však upozorňují kontroloři, dokončeno bylo pouze devět z nich a 34 procent prostředků se nepodařilo vyčerpat. Kromě nedostatečně připravených projektů to způsobil i odklad výstavby trasy D pražského metra, na kterou bylo vyčleněno pět miliard korun.

U podpory na městskou hromadnou dopravu nejde říci, jak zvýšila zájem cestujících, přispěla k lepšímu ovzduší nebo k rychlejšímu spojení ve městech. Navíc se z ní třetina peněz nevyčerpá. Více zde: bit.ly/3xDgXEy
07:17 – 21. 06. 2021
Nejvyšší kontrolní úřad poukázal i na to, že ministerstvo dopravy nemá jak sledovat, co podpora přinesla. „Ministerstvo dopravy sleduje jen výstupy, jako je například délka nových a zmodernizovaných tratí. Podle těchto ukazatelů ale nebude moci zhodnotit, jestli a jak se díky podpoře zvýšil zájem o městskou hromadnou dopravu oproti automobilové, jestli se snížily škodlivé emise nebo jestli se zlepšily a zrychlily spoje ve městech,“ píše úřad v tiskové zprávě.
Kontroloři poukázali na i zdlouhavé zpracovávání smluv po schválení podpory – resort část svých pravomocí přesunul na zprostředkující subjekt, který rámcové smlouvy uzavíral i devět měsíců, v dalších případech i rok od skončení projektu. „Kvůli tomu si příjemci museli výdaje hradit nejprve sami. Přitom výzva k podávání žádostí o podporu uvádí, že peníze na projekt dostanou příjemci před zahájením projektu právě na základě smlouvy,“ uvádí zpráva.
Při porovnání stavebních nákladů i šesti srovnatelných projektů na výstavbu či rekonstrukci tramvajových tratí – ceny za kilometr se pohybovaly od 33 do 122 milionů korun. Vliv na ceny měly především faktory jako složitost stavby nebo množství provedených prací.