NERV: Změny ve školství musí začít výukou dětí v mateřských školách
České školství je na velmi špatné úrovni. Reformy, které byly myšleny dobře, nikdy nedosáhly svých cílů. Proto odborníci z Národní ekonomické rady vlády přicházejí s několika variantami možného řešení.
Ekonomičtí odborníci vládě radí, aby investovala hlavně do vzdělávání dětí předškolního věku. Podle nich by měl stát hlavně podpořit možnost skloubení rodičovství s pracovní kariérou a dětem poskytnout kvalitní předškolní výchovu, dále zajistit místa ve školkách pro děti mladší tří let, říká ekonom a člen Národní ekonomické rady vlády Daniel Mnich:
„Kvalita a dostupnost předškolního vzdělávání je zcela zásadní pro to, jestli se nám podaří dobře vzdělávat děti i na základní, střední a vysoké škole. Zcela zásadní je výchova a vzdělání dětí ze sociálně a ekonomicky slabých rodin právě ještě předtím, než jdou na školu. Tam potom vznikají dlouhodobé sociální náklady státu a daňových poplatníků.“
U základního vzdělávání se podle odborníků z NERVu musí změnit systém výuky. Děti by se neměly biflovat, ale učit se v souvislostech. Takový přístup zavedla podle ekonoma Michala Mejstříka Korea ale i Finsko a právě děti z těchto zemí dosahují nejlepších výsledků v mezinárodních srovnání.
Krom toho je zapotřebí se v rámci výuky povinných cizích jazyků soustředit jen na angličtinu a více se věnovat také finanční a právnické gramotnosti. Zavést by se mělo i sledování výsledků, určit minimální znalost toho, co děti mají umět.
Zavádění plošných testů ale má podle Münicha svá rizika. Standardy, na kterých teď pracuje ministerstvo školství, se tedy nesmí uspěchat.
Dobeš návrhy vítá
Materiál, který rada představila, ale i většinu změn, které navrhuje, ministr školství Josef Dobeš vítá:
„Klíčové je, že vznikne dokument, který zaštítí vláda v čele s premiérem, a to je velká šance pro české školství. Poprvé v historii by se vláda postavila za nutné změny v českém školství.“
I podle člena rady a ekonoma Michala Mejstříka je oblast vzdělávání základním pilířem:
„Bez kvalitního předškolního a základního vzdělání lze skutečně jen těžko očekávat, že nám vykvetou inovace, technologie. Je to věc, která je naprosto fundamentální.“