NKÚ: Stavby silnic první třídy jsou pomalé, v termínu se podařilo dokončit jen pětinu projektů

Nejvyšší kontrolní úřad prověřil zakázky na stavbu a modernizaci 35 silnic první třídy, na které v letech 2013 až 2018 stát vynaložil 24,6 miliardy korun. Kontrolní úřad uvedl, že příprava staveb trvala v průměru 12 let, navíc se silnice nestavěly podle své důležitosti, ale podle dostupnosti finančních prostředků a územních rozhodnutí.

Praha (Aktualizováno: 15:07 18. 11. 2019) Tento článek je více než rok starý Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Oprava silnice (ilustrační foto)

Důležitost modernizace a stavby silnic první třídy ministerstvo dopravy určilo již v roce 2013. Ilustrační foto | Foto: Iva Kokešová | Zdroj: Český rozhlas

V plánovaném termínu se tak povedlo dokončit pouze sedm silnic, vyplývá z tiskové zprávy Nejvyššího kontrolního úřadu. Ten připomíná, že v České republice bylo k loňskému roku 69 silnic první třídy s celkovou délkou 5800 kilometrů.

Mizérie českých dálnic otravuje řidiče a kazí ekonomiku. ‚Byrokracie nás převálcovala,‘ soudí Petr Holub

Číst článek

Důležitost modernizace a stavby silnic první třídy ministerstvo dopravy určilo již v roce 2013.

Strategický dokument dopravní politiky na roky 2014 až 2020 ustanovil harmonogram výstavby 35 silnic, dle kontrolního úřadu ale šest silnic během uveřejnění plánu už bylo rozpracováno. 

Mezi důvody nedokončení staveb kontrolní úřad uvádí především nedostatek finančních prostředků, mimo jiné důsledkem doznívání ekonomické krize. Připomíná také, že Ředitelství silnic a dálnic vyplatilo dodavatelům přes 125 milionů korun jako kompenzace za zrušení či pozastavení plánovaných staveb.

Ministerstvo dopravy problém připouští. Ohradilo se ale proti tvrzení, že se silnice nestaví podle důležitosti. Podle mluvčí Lenky Rezkové se investoři zaměřují na dokončení důležitých dopravních staveb

Urychlení změnou zákona

Urychlit stavby by dle kontrolního úřadu mohly například změny zákonů - stavebního nebo zákona o urychlení výstavby a infrastruktury. Oba vstoupily v platnost teprve nedávno. 

Průměrně příprava staveb silnic první třídy podle kontrolního úřadu trvala 12 let, některé z nich se ale připravují až 20 let. Jako příklady úřad uvádí například přeložku silnice u Nového města nad Metují, ta se v době kontroly připravovala 22 let. Zejména kvůli námitkám občanů města. Příprava přeložky u Olbramovic trvala 21 let, obchvat u Doudleb nad Orlicí 20 let. 

Náklady dle kontrolorů byly o 30 procent nižší, než kolik Ředitelství silnic a dálnic původně zamýšlelo. O veřejné zakázky se také ucházel vyšší počet uchazečů, 8 až 12. Z vynaložených 24,6 miliard korun bylo 11,7 miliard z rozpočtu Státního fondu dopravní infrastruktury, 12,6 miliard z prostředků Evropské unie a 0,3 miliard z úvěru Evropské investiční banky.

nkr, gag Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Nejčtenější

Nejnovější články

Aktuální témata

Doporučujeme