OVĚŘOVNA: Podvodníci opět zneužívají zpravodajský web. Lákají na investice do kryptoměn
Novinky.cz se opět staly terčem kyberpodvodníků. Ti zneužívají vizuál zpravodajského webu k lákání důvěřivců na svůj web, který se vydává za investiční platformu. Ve skutečnosti jde ale pouze o nástroj, jak z lidí vylákat jejich kontaktní a bankovní údaje. Nejde přitom zdaleka o první podobný pokus, podvodníci zneužívají vizuál zpravodajských webů opakovaně. Policie proto radí, aby lidé nikde své osobní a kontaktní údaje nezadávali.
Ukradené BMW, mrtvý mladík a stovky tisíc euro. Tak by se dal ve stručnosti charakterizovat smyšlený příběh, který se šíří zejména na sociálních sítích s podobou zpravodajského článku webu Novinky.cz. Ve skutečnosti jde ale o podvod, jak už sám zpravodajský server upozornil.
Nejde o zdaleka první zneužití identity zpravodajského webu. Server iROZHLAS.cz už dříve varoval před podobnými pokusy s využitím nejen šablony webu Novinky.cz, ale i například iDNES.cz. Cíle podvodníků, kteří stránky zneužívají, se ale neliší. Chtějí pouze na důvěřivých čtenářích vydělat.
Všechny případy jsou tvořeny podle stejné šablony. Text zpravidla začíná nějakým šokujícím zjištěním, které má ale jediný výsledek, někdo díky tomuto „velkému tajemství“ pohádkově zbohatl. Jde o celebritu, státní firmu nebo i obyčejného člověka, o kterém teď médium „exkluzivně“ informuje.
Nejnovější podvod staví na smyšleném „krimi“ příběhu chlapce, který byl údajně zavražděn kvůli neuvěřitelně vysokému zisku na investiční platformě. Právě na ni se snaží kyberpodvodníci čtenáře navést – ostatně odkazy na ni jsou uvedeny opakovaně napříč celým článkem.
Autor falešného textu se snaží budit dojem jakéhosi „novinářského ověření“ kriminálního příběhu, který se volně stočí na téma funkčnosti oné investiční platformy „Rise-ETH“, která za mladíkovo smyšlené náhlé zbohatnutí může. A nepřekvapivě dochází falešný novinář k závěru, že je tato platforma velmi úspěšná, čímž se z „krimi“ textu stává reklamní článek na investice do kryptoměn.
OVĚŘOVNA: Podvodné weby zneužívají i tvář novináře Klímy. ‚Podal jsem trestní oznámení,‘ reaguje
Číst článek
Nechybí ani manipulativní techniky vyvolávající na čtenáře nátlak, aby se na investiční platformu co nejdříve zaregistroval: „Pozor! Počet míst je omezený! Je jen otázkou štěstí, zda se vám podaří registrovat!“ či „Investiční návratnost může dosahovat až 349 % denně,“ píše se v článku, často tučně či jinak graficky odlišně. Ke stejnému účelu má sloužit i falešná komentářová sekce, kde smyšlení diskutéři sdílí své nadšení z provedené investice. Opět – jen aby důvěřivého čtenáře přesvědčili k prokliku na webovou stránku a následnému zadání osobních a kontaktních údajů.
Policie varuje
Před podobnými pokusy o podvod opakovaně varuje policie. Jak už dříve popsala webu iROZHLAS.cz policejní preventistka Zuzana Pidrmanová, investiční podvodníci právě známé weby, osobnosti či společnosti využívají ke zvýšení důvěryhodnosti svých investičních platforem a zájmů lidí o ně. Problém ale nastává ve chvíli, kdy důvěřivý čtenář zadá na takových webech jakékoliv své kontaktní informace.
„Ve chvíli, kdy zájemci o investice zadají podvodníkům své telefonní číslo, velmi pravděpodobně manipulativními technikami pachatelé docílí svého. Lidé jim peníze v dobré víře, že zbohatnou, dobrovolně pošlou,“ vysvětlila, jak podvodníci postupují.
A doplnila i návod, jak mohou lidé případné finanční ztrátě předejít. „Zájemci o investice by si měli konkrétní internetové prostředí nejdříve prohlédnout, zda uvádí nějaké podrobnější informace či instrukce. Zcela určitě by měli zkontrolovat URL adresu, která prozradí umístění stránky v internetové síti,“ radí.
Podle mluvčího policejního prezidia Ondřeje Moravčíka je důležité, aby lidé v případě, že už někde svůj kontakt podvodníkům zadali, všechno co nejvíce zdokumentovali. Tedy nahrávali všechny příchozí hovory prodejců a vyfotili si podvodné články. Veškeré důkazy totiž může následně policie využít při svém vyšetřování.
„Důležité je se vždy v takových případech obrátit na Policii České republiky. Protože ve chvíli, kdy se obrátíte třeba nejdříve na Českou obchodní inspekci či kohokoliv jiného, tak oni nám ten případ stejně předají. Je to tedy zbytečný mezikrok,“ vysvětluje Moravčík. Policie pak případ vyhodnocuje.
Kyberkriminalista Ondřej Kapr už v roce 2023 upozorňoval, že podobné podvody se čím dál více rozšiřují a zdokonalují, což dokazuje i poslední případ. Nejčastěji cílí na uživatele sociální sítě typu Facebook, Instagram, ale třeba i na YouTube (přesdílením konkrétních odkazů lidmi, kteří dané stránce uvěří), nevyhýbají se ale ani formám nevyžádané e-mailové pošty.