OVĚŘOVNA: Při nehodě s ukrajinským autem platí škody Češi, tvrdí politik. Šíří nepravdivou informaci
„Věděli jste, že když ukrajinské auto v Česku způsobí nehodu, následky nakonec zaplatí Češi?“ ptá se ve videu politik z SPD Jiří Fořt. Dále vysvětluje, že náklady nejprve zaplatí Česká kancelář pojistitelů (ČKP), která je pak vymáhá po ukrajinských pojišťovnách. Jenže ty podle Fořta „z 90 procent neplatí“. Proti politikovu tvrzení se ale ohradila sama ČKP. Ukrajinské pojišťovny podle ní pravidla dodržují, uvedla i pro Ověřovnu webu iROZHLAS.cz.
„V médiích se v posledních dnech objevují nepřesné informace o tom, že v případě, kdy má ukrajinské vozidlo v České republice nehodu, z 90 procent zaplatí její náklady Češi. Proto chceme jako Česká kancelář pojistitelů uvést tyto informace na pravou míru,“ píše se v tiskové zprávě kanceláře.
OVĚŘOVNA: Ukrajina jako konstrukt darovaných území? ‚Moskva jim nikdy nic nedala,‘ míní odborník
Číst článek
Vydala ji ale mimo jiné i v reakci na dotazy lidí, které tvrzení politika za SPD na Praze 1 Jiřího Fořta ve videu zarazilo a obrátili se proto na ČKP s tím, zda je pravdivé, uvedl na dotaz redakce mluvčí ČKP Tomáš Pavlík.
Video je původně z tiktoku, šířit se ale začalo i na dalších sociálních sítích, například na X. Co v něm přesně Fořt říká?
„Věděli jste o tom, že když ukrajinské vozidlo s ukrajinskou zelenou kartou způsobí autonehodu, tak následky autonehody platí Česká kancelář pojistitelů a následně je vymáhá po ukrajinských pojišťovnách? Jenomže ukrajinské pojišťovny to z 90 procent neplní a nakonec celou autonehodu zaplatí občan České republiky,“ vysvětluje politik, jak údajně systém (ne)funguje.
„Myslíte si, že jsou pravidla rovná?“ ptá se následně.
‚Ukrajinci spolupracují‘
Pavlík politikovo tvrzení pro iROZHLAS.cz vyvrátil: „Ukrajinské pojišťovny i ukrajinská národní kancelář pojistitelů bezproblémově dodržují mezinárodní pravidla a veškeré finanční závazky jsou řešeny okamžitě, tedy k žádnému dopadu na české řidiče, ani na ČKP nedochází.“
Dodal také, že ukrajinská vozidla musejí být pojištěna už na Ukrajině, stejně jako to je v ostatních členských zemích „zelenokaretního systému“. Zelené karty jsou mezinárodním osvědčením o platném pojištění odpovědnosti z provozu vozidla a Ukrajinci tato pravidla dodržují.
Pokud dojde k autonehodě a viníkem je ukrajinské vozidlo, tak se poškození mohou obracet na Českou kancelář pojistitelů, která poskytuje garanci finančního vyřízení situace a propojení s ukrajinskou pojišťovnou.
Pokud zjistí, že viník neměl na Ukrajině sjednané povinné ručení, bude náklady vymáhat po něm. Pro Ukrajince zkrátka platí stejná pravidla jako pro Čechy a jiné cizince.
Že pro vozidla registrovaná na Ukrajině platí z hlediska pojištění odpovědnosti stejný režim jako pro všechny ostatní, potvrdila i Gabriela Krušinová, tisková mluvčí ministerstva financí, které má věc v gesci.
„Škody způsobené těmito vozidly v České republice hradí v souladu s pravidly systému zelených karet Česká kancelář pojistitelů z garančního fondu. Ta má následně právo na náhradu od ukrajinské národní kanceláře pojistitelů,“ vysvětlila Krušinová.
„Podle našich informací ukrajinské pojišťovny běžně sjednávají pojištění odpovědnosti a vystavují zelené karty (i elektronicky na dálku), takže pro řidiče ukrajinských vozidel by neměl být problém těmto povinnostem dostát,“ doplnila.
OVĚŘOVNA: Domlouvání ukrajinské války? E-mail se odvolává na standardní smlouvu o pomoci raněným
Číst článek
Redakce kontaktovala i Jiřího Fořta, aby se k obsahu videa a kritice ze strany odborníků vyjádřil. „Omlouvám se, pan Fořt reagovat nebude,“ napsala ale tisková mluvčí SPD Lenka Čejková s tím, že se nebude vyjadřovat ani ona za hnutí SPD.
Začátek války
Nepravdivé či zavádějící zprávy ohledně ukrajinských řidičů se objevily prakticky ihned po začátku plnohodnotné války na Ukrajině na jaře roku 2022, kdy Ukrajinci dostali od ČKP několikaměsíční výjimku ohledně zřizování povinného ručení vzhledem k tehdejší situaci. Tato výjimka už ale skončila.
„Na začátku války do České republiky přicestovalo mnoho ukrajinských vozidel, která byla pojištěna jen pro území Ukrajiny, nikoli pro zahraničí. ČKP zavedla na šest měsíců režim, kdy škody způsobené ukrajinskými nepojištěnými vozidly hradila z garančního fondu a vůči Ukrajincům nic nevymáhala,“ vysvětlil mluvčí Pavlík.
„Tento postup nebyl nijak legislativně upraven a jednalo se o dobrovolné rozhodnutí ČKP, které bylo vedeno snahou pomoci osobám zasaženým válkou v těžké situaci,“ doplnila Krušinová za ministerstvo financí.
Po uplynutí půlroční lhůty a ukončení výjimky postupuje ČKP vůči všem nepojištěným vozidlům stejně, včetně těch ukrajinských – škodu uhradí a následně ji vymáhá po provozovateli vozidla.