Podle průzkumu se někteří řidiči pražské MHD nechovají vstřícně k vozíčkářům
Studenti Pedagogické fakulty Univerzity Karlovy se projeli po Praze na vozíku a zjistili, že mnoho míst je pro handicapované stále nepřístupných. Přitom právě v novém roce začala platit pro země Evropské unie Úmluva OSN o právech osob se zdravotním postižením. Členské země se v ní zavázali, že do roku 2020 zruší bariéry pro zhruba 80 milionů postižených lidí.
Studenti v průzkumu, v rámci kterého testují MHD jako lidé na vozíku, zjistili, že více než polovina stanic metra není handicapovaným lidem přístupná, nízkopodlažních tramvají je jen 10 procent a autobusů třetina.
Hostem na Rádiu Česko byl Erik Čipera z občanského sdružení Asistence a Václav Krása, který předsedá Národní radě osob se zdravotním postižením
„Bariéry nepřekáží jenom lidem, kteří se pohybují na vozíku, obtěžují život i rodinám s malými dětmi a velice komplikují pohyb po městě seniorům. Tato skupina nesmírně narůstá a podle různých výpočtů se dotýká třetiny obyvatel všech měst, takže to není záležitost pár lidí,“ vysvětluje Erik Čipera z občanského sdružení Asistence.
Podle průzkumu se ale v Praze zlepšuje postoj veřejnosti k lidem na vozíku. Naopak někteří řidiči autobusů nebo tramvají se podle studentů Pedagogické fakulty Univerzity Karlovy se příliš vstřícně k handicapovaným lidem nechovají. Podle organizátora akce Erika Čipery odmítne zhruba deset procent řidičů vozíčkářům vysunout plošinu pro nastupování.
„Někdy studenti zmiňují trochu negativní postoj řidičů autobusů nebo tramvají, když nechtějí vyklopit nějakou plošinu. Stává se to třeba v 10 procentech případů, ale potom to člověka hodně mrzí, když jede tramvaj jednou za hodinu a řidič odmítne pomoc nastoupit, tak je to opravdu složitá situace.“