Policie obvinila řidiče, který se u Studénky srazil s Pendolinem. Žádá pro něj vazbu
Policie obvinila z obecného ohrožení padesátiletého řidiče polského kamionu, který se ve středu ve Studénce na Novojičínsku srazil s vlakem Pendolino. V případě odsouzení mu hrozí až desetiletý trest. Policisté navrhli jeho vzetí do vazby, rozhodnout o tom ale musí soud.
Nehoda se stala ve středu ráno. Řidič polského kamionu najel na železniční přejezd v době, kdy už svítila červená světla. Potvrzují to kamerové záznamy. Mezi závorami zůstal stát, místo toho, aby je prorazil.
Krátce na to do něj ve vysoké rychlosti až 160 kilometrů v hodině narazil vlak. Zatímco kabina vozu zůstala na přejezdu téměř nepoškozená, návěs a náklad plechu byl rozmetán na několika stovkách metrů. Řidič vyvázl bez zranění.
O nárocích na odškodnění, které mají účastníci nehody u Studénky, mluvil Daniel Míka z České kanceláře pojistitelů. O průběhu vyšetřování mluvil Petr Maikranz z Drážní inspekce
„V době, kdy přijížděl na železniční přejezd, bezpečně blikala červená světla. I přesto na železniční přejezd vjel a v době, kdy ho uzavřely závory, zde ještě několik vteřin setrval,“ říká náměstek ředitele Krajského policejního ředitelství Moravskoslezského kraje Radim Wita.
„V dnešních dopoledních a krátce popoledních hodinách probíhal výslech obviněného a v současné době mohu s jistotou říct, že z naší strany byl na obviněného podán návrh na vzetí do vazby, který byl státním zástupcem akceptován a byl předložen soudu k rozhodnutí,“ uvedl Wita v podvečer ve vysílání Radiožurnálu.
Policisté podle něj vazbu žádají proto, že nemají jistotu, že by se řidič nevyhýbal trestnímu stíhání. Jde totiž o cizince a hrozí mu tři až 10 let vězení.
Policie obvinila řidiče kamionu, který se u Studénky srazil s Pendolinem. Mluvil o tom náměstek policejního ředitele MS kraje Radim Witta
Nehoda na 14 hodin úplně zastavila provoz na trati. Tři lidé srážku nepřežili, 18 dalších utrpělo zranění. Zdravotní stav tří pacientů jednotky intenzivní péče Fakultní nemocnice v Ostravě je stabilizovaný. Lékaři ho sice stále hodnotí jako velmi vážný, ale neočekávají, že se zhorší.
Další čtvrtý pacient má komplikovanou zlomeninu a rozhodnou další dny, potvrdil ředitel fakultní nemocnice v Ostravě David Feltl:
„Nejsme limitováni kapacitami, nebo tím, že něco není dostupné. Máme veškeré zázemí, takže jde čistě o to, aby se zvládl rozsah poranění.“
Dva pacienti z nemocnice v Novém Jičíně by mohli jít domů už koncem týdne.
Srážka Pendolina s kamionem si vyžádala už třetí oběť, stav tří zraněných je velmi vážný
Číst článek
Mezitím železničáři pokračují v opravách poničených kolejí, výhybek a dalšího vybavení trati ve Studénce. Způsobená škoda se pohybuje kolem 160 milionů korun.Vlaky projíždí přes přejezd sníženou rychlostí a nabírají mírné zpoždění.
Na trase Praha-Košice budou dočasně jezdit náhradní spoje. Po středeční havárii Pendolina nasadí ČD vlaky typu EuroCity a InterCity.
Vyšetřovatelé hledají ve vraku soupravy záznamové zařízení. Z něj můžou zjistit, jestli strojvedoucí brzdil a jakou rychlostí vlak jel v době srážky. Policisté při vyšetřování budou chtít i znalecké posudky z oboru soudního lékařství a silniční dopravy.
Poškození mají nárok na odškodnění
„Poškození mají dvojí typ nároku na odškodnění. Jednak mají nárok na náhradu materiální újmy, což jsou třeba náklady na léčení, náhrada ztráty na výdělku po dobu pracovní neschopnosti. Pak mají nárok i na odškodnění za bolest a za snížení společenského uplatnění, pokud u nich nastanou následky trvalého charakteru,“ říká Daniel Míka, ředitel úseku likvidace pojistných událostí České kanceláře pojistitelů.
„Výše odškodnění pro zraněné nebo rodiny obětí se odvíjí z nového občanského zákoníku, který je oproti staré zákonné úpravě poněkud odlišný. Neobsahuje jednoznačná kritéria pro stanovení výše odškodnění. Nicméně pokud jde třeba o bolestné a náhradu za snížení společenského uplatnění, byla vypracována metodika pro odškodnění, kterou vypracovala pracovní skupina vytvořená Nejvyšším soudem,“ pokračuje Míka.
Účastníkům nehody určitě vznikla i psychická újma. „Tady je potřeba rozlišit psychickou újmu přímého účastníka nehody, a psychickou újmu třetích osob. Například pozůstalí po mrtvých mohou také uplatňovat odškodnění.“
Škoda by podle Míky měla jít za viníkem nehody, kterým je podle všeho řidič kamionu: „Pokud dopravce, České dráhy, vyplatí poškozeným odškodné, bude se obracet na pojišťovnu tohoto kamionu.“