Poslanci se přeli o zpožďování dopravních staveb. Na ničem se neshodli
Vláda podle pravicové opozice ohrozila svou nečinností výstavbu dopravních staveb za více než 261 miliard korun. O budování dopravních staveb a jejich vlivu na životní prostředí diskutovali poslanci na mimořádné schůzi. Vyvolala ji pravicová opozice, tedy TOP 09 a ODS. Po dvou hodinách ale sněmovna jednání přerušila a žádné usnesení nepřijala.
Problémy s posudky dopadů na životní prostředí (EIA) mají stavby, které je získaly podle zákona z roku 1992, tedy z doby před vstupem Česka do Evropské unie. EU proto starší posudky neuznává a žádá nové.
„Můžeme oprávněně kritizovat špatnou činnost zejména ministra životního prostředí a ministra dopravy, ale to není důvod pro to, abychom svolali mimořádnou schůzi. Chceme najít řešení. V tomto případě je to podle názoru ODS jasný český národní zájem, že potřebujeme budovat klíčové stavby,“ řekl Zbyněk Stanjura, předseda poslanců ODS a exministr dopravy.
Poslanci se přeli o zpožďování dopravních staveb. Mimořádnou schůzi sněmovny vyvolala pravicová opozice, podle které vláda ohrožuje výstavbu projektů za stovky miliard. Více Jana Čermáková
Ministr životního prostředí z hnutí ANO Richard Brabec před poslanci obvinění z fatálního selhání odmítl s tím, že se podařilo v Bruselu dojednat výjimky a zachránit evropské peníze. S kritikou nesouhlasí ani ministr dopravy za hnutí ANO Dan Ťok.
„Neměli bychom trávit tolik času tím, abychom si říkali, kdo na co upozorňoval, kdo co zapříčinil, proč to udělal a proč ne. To, že se dlouhodobě staví, co je připravené, a ne to, co by bylo potřeba, není zapříčiněno jen EIA, má to mnohem hlubší kořeny v celém systému stavebního řízení a dalších kroků,“ prohlásil.
Podle premiéra a šéfa ČSSD Bohuslava Sobotky vláda problém řeší. Pro 11 klíčových staveb chce připravit nový zákon.
„Vybrali jsme 11 nejdůležitějších dálničních a železničních staveb, kde jsou vykoupené pozemky, kde už je vysoká fáze přípravy a na potvrzení staré EIA u těchto staveb chceme udělat speciální novelu zákona o posuzování vlivu na životní prostředí,“ uvedl.
Vedle obchvatu Českých Budějovic a části Pražského okruhu jde například i o pokračování královéhradecké dálnice D11 nebo obchvat Frýdku-Místku.
I takový nový zákon ale bude muset posoudit Evropská komise, aby na stavby bylo možné čerpat evropské peníze. Kdy se poslanci k jednání o dopravní infrastruktuře vrátí, není jasné.