Za dva měsíce se na Negrelliho viadukt mají vrátit vlaky, teď podstupuje zatěžkávací zkoušku

Už jenom dva měsíce zbývají do konce rekonstrukce pražského Negrelliho viaduktu. Unikátní stavba z poloviny 19. století byla prvních šedesát let své existence nejdelším mostem Evropy. V posledních dvou letech ji dělníci z velké části rozebrali a znovu složili - a teď podstupuje první velkou zatěžkávací zkoušku.

Praha Tento článek je více než rok starý Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Viadukt nad levým ramenem Vltavy

Po Negrelliho viaduktu budou opět jezdit vlaky. | Foto: Filip Jandourek | Zdroj: Český rozhlas

Zátěžový test viaduktu probíhá na třech mostních objektech - na větvi, která vede od Křižíkovy ulice na Masarykovo nádraží, na mostě přes Křižíkovu ulici a také v úseku mezi ulicemi Křižíkova a Sokolovská. Pro měření se používá zatížení dvěma až šesti vozíky, přičemž každý z nich váží 62 tun. Každý vozík pak tvoří dva podvozky. Sleduje se například průhyb ocelových nosníků, rozevření spár nebo sednutí spodní stavby.

Vlaky se na Negrelliho viadukt vrátí příští rok v červnu. Rekonstrukce vyjde na 1,4 miliardy korun

Číst článek

Historický most je po rekonstrukci z velké části postavený znovu. Odborníci říkají, že zvenčí by měl být k nerozeznání, dokonce vizuálně daleko blíže původnímu stavu z 19. století, protože spousta nepůvodních prvků přistavěných během 20. století zmizela.

Na druhou stranu vnitřek je dost odlišný - prostor mezi oblouky a náspem už nevyplňuje hlína, ve které se držela voda, ale drcený beton, a přibylo hned několik izolačních vrstev. Je z něj tedy modernizovaný, byť rozhodně ne soudobý, most v historickém obalu.

Rekonstrukce historické stavby z roku 1850 začala před sedmi lety a podle Správy železnic opravy pomůžou zvýšit plynulost provozu a umožní zvýšit počet vypravovaných vlaků.

Tuny i milimetry, to vše jsou veličiny, které figurují při zatěžovacích zkouškách, která dnes začíná Kloknerův ústav na třech mostních konstrukcích Negrelliho viaduktu. @Správa železnic znovu otevře viadukt pro pravidelnou dopravu 1. 6. 2020. Přesně 170 let po uvedení do provozu.

08:51 – 27. 03. 2020

5 36

Trať na letiště

Po svém otevření bude prvním dokončeným úsekem trati, která má vést na Kladno, a hlavně na pražské letiště. Taky je to ale normální součást tratí od Kladna a od Kralup nad Vltavou, vlaky teď během rekonstrukce končí na provizorní zastávce Vltavská.

Ještě únoru se předpokládalo, že se sem první vlaky dostanou koncem května a že slavnostní otevření proběhne začátkem června. V době mimořádných opatření kvůli epidemii koronaviru se ale nabízí otázka, jestli se vše uskuteční podle plánu, protože nelze stoprocentně počítat se všemi původními termíny. Správa železnic ale zatím tvrdí, že stavba pokračuje bez problémů a že otevření proběhne v plánovaném termínu.

Negrelliho viadukt je prvním pražským železničním mostem přes Vltavu a druhým nejstarším stojícím mostem v Praze. Spojuje Masarykovo nádraží přes ostrov Štvanici s Bubny. Stavba dlouhá 1100 metrů je památkově chráněná. Jméno má po staviteli Aloisovi Negrellim.

Tereza Beránková, ČTK Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Nejčtenější

Nejnovější články

Aktuální témata

Doporučujeme